Kesäleiri liikuntasalitreeni 03

Tervetuloa Loikkakoplaan

Tervetuloa Loikkakoplan teematreeniin! Treenin päätavoite on kukistaa paha velho Urganauth! Lisäksi treeni sisältää pari perinteisempää parkourtehtävää (spotit 4-5), jotka voi tehdä missä vaiheessa treeniä tahansa.

Loikkakoplatreenin rakenne:

  • aloitus ja radan rakentaminen (10-15 min)
  • lämmittelypeli (15 min)
  • spotit 1 ja 2 (yht. 20-40 min)
  • spotti 3: Urganauthin kukistaminen (15-20 min)
  • spotti 4: parkourhaasteita (10-15 min)
  • spotti 5: hyppyhaasteita (10-15 min)
  • loppusiivous ja palkintovideo (10-15 min)

Ohjeita ja vinkkejä:

  • Tehtäviin on ohjeet videona ja tekstinä. Lisätietoa nappien takaa löydät lisää apuja ohjaustyöhön.
  • Tehtävän jälkeen painakaa ”valmis” ja vastatkaa kysymykseen, niin kerrytätte pisteitä ja mitaleita!
  • Palkintovideo on mahdollista katsoa treenin lopuksi, kun olette tehneet ainakin 3 tehtävää treenistä.

Meihin voitte ottaa yhteyttä:

rasmus.kuvaja@parkourakatemia.fi

0505533442
Hauskaa treeniä!

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”17346-1″ count=1]

Radan rakentaminen

Tällä kertaa rakennetaan pahan velhon Urganauthin tukikohta.

Spotti 1: Reitti Urganauthin luolaan. Rakentakaa rata, jossa on erilaisia esteitä, esimerkiksi:

  • rotkon ylitys kaatunutta puuta pitkin: tasapainoillaan esim. penkkejä pitkin
  • vaarallisen kosken ylitys kivillä hyppimällä: stride rata pienistä esteistä ja kumilätkistä
  • luolaa suojaavat aitarakennelmat: ylitetään tai hypätään esteen, esim. voimistelupenkkien yli
  • Urganauthin kätyrit: voimisteluköysiä tai pieniä esteitä (pehmopallot, tötsät), joihin voi osua mailalla
  • ansoja, joita täytyy väistellä: esim. radalle asetettuja tötsiä
  • mailoja

Spotti 2: Portti Urganauthin kammioon: rakentakaa rata, jossa on useita ansoitettuja portteja.

  • toisesta päästä korotettu voimistelupenkki
  • puolapuita tai seinää vasten nostettuja keppejä, joiden ali pitää päästä kaatamatta
  • rekkitanko jos löytyy, rekkitangon alle patjoja ja jokin este johon ei saa osua. Lisäämällä ponnistuslaudan tukevaa seinää vasten, voitte tehdä tic tac + alitus comboja.
  • muita esteitä, joiden ali pitää päästä osumatta esteisiin
  • artefakteja: suuri määrä pieniä esineitä, kuten palloja ja hernepusseja sekä kori johon näitä kerätään

Spotti 3: Urganauthin kukistaminen

  • Urganauthille 2 kpl esineitä joita voi heiluttaa, esim.  mailoja, lötköpötköjä tai hulavanteita
  • Urganauthin taikapata: saavi tai hulavanne, jonka sisälle kerätään esineitä

Spoteilla 4 ja 5 käytetään edellisten spottien välineitä. Lisäksi käytetään paksuja patjoja ja rekkitangon tolppaa, mikäli sellainen sattuu teiltä löytymään. Ottakaa väliraksaus spotin 3 jälkeen. Voitte tehdä spotteja myös edellisten spottien yhteydessä, mikäli välineet riittävät.

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”17346-1″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Harmi, kunnon radalla on paljon hauskempi seikkailla.

 

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17346-1-300″ count=1]

SAITTE 300 PISTETTÄ

Hienoa, sitten vain etiäpäin!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17346-1-600″ count=1]

SAITTE 600 PISTETTÄ

Fantastista! Olette valmiita taistoon pahuutta vastaan!

 

[/mycred_show_if]

 

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”17346-2″ count=1]

Lämmittelypeli

Luonnonmullistuspeli. Paha velho Urganauth aiheuttaa taikavoimillaan luonnonmullistuksia, joista koplan on selviydyttävä. Ohjaaja huutaa aina jonkin luonnonmullistuksen ja laskee jostain luvusta alas nollaan. Koplalaiset yrittävät ehtiä annetussa ajassa sovittuun suojapaikkaan. Kun ohjaaja sanoo: "vaara ohi", niin sitten saa kulkea taas kaikkialla salissa.

Luonnonmullistukset:

  • Tulva: pelastaudutaan kiipeämällä jonkin asian päälle.
  • Maanjäristys: juostaan yhdessä sovittuun väestönsuojaan, esim. ohut patja.

Kun olette pelanneet hetken, niin keksikää 1-3 omaa katastrofia ja suojautumistavat näihin. Pelatkaa tovi peliä niin, että myös uudet mullistukset ovat pelissä mukana. Jos ryhmädynamiikka sallii, niin ohjaajan lisäksi myös koplalaiset voivat alkaa huutaa mullistuksia.

lämmittelypeli 10-15 min

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”17346-2″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Urganauth aiheutti ikävästi tuhoa ja vetäytyi tyytyväisenä luolaansa juhlimaan. Ihmiset aloittavat jälleenrakennuksen ja haavoittuneet hoidetaan osaavin ottein. Nyt on koplalaisilla hyvä tilaisuus kerätä voimat ja yrittää päästä Urganauthin niskan päälle, kun velho keskittyy bilettämiseen.

 

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17346-2-300″ count=1]

SAITTE 300 PISTETTÄ

Urganauth onnistui tuhoamaan paljon paikkoja, mutta onneksi kaikki selvisivät koetuksista ehjin nahoin. Urganauth on vetäytynyt luolaansa huilimaan ja nyt onkin koplalaisilla hyvä tilaisuus kerätä voimat ja yrittää päästä velhon niskan päälle!

 

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17346-2-600″ count=1]

SAITTE 600 PISTETTÄ

Urganauth onnistui rikkomaan jonkin verran paikkoja, mutta ihmiskunta osoitti kestävyytensä ja uhreilta vältyttiin. Lannistuneena ja väsyneenä Urganauth vetäytyi kammioonsa kerämään voimiaan. Nyt on hyvä tilaisuus yrittää päästä pahan velhon niskan päälle!

 

[/mycred_show_if]

 

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”17346-3″ count=1]

Spotti 1: reitti Urganauthin luolaan

Kulkekaa reitti Urganauthin luolaan ja häätäkää kaikki kätyrit pois. Kulkekaa rata mahdollisimman monta kertaa yrittäen osua mahdollisimman moneen "kätyriin".

  • Yrittäkää väistää reitillä olevat ansat.
  • Montako kätyriä saatte häädettyä luolasta? Voimisteluköydet ovat kätyreitä. Jos köysiä ei ole, asetelkaa esim. palloja ja tötsiä radan vierelle kätyreiksi; nostelkaa kätyrit paikoilleen aina, kun kaikki on kaadettu.
  • Kun olette harjoitelleet radan, niin vaikeuttakaa rataa lisäämällä väisteltäviä esteitä ja muuttakaa astinpaikkojen sijaintia. Mahdollisuuksien mukaan voitte myös lisätä rataan kätyreitä.
  • Spotit 1 ja 2 yht. 20-40 min
[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17346-3-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Vaikeuksista huolimatta pääsitte lopulta luolaan. Muutama kätyri karkasi, muutamat jäivät vielä juonittelemaan kataluuksia ja osa vaikuttui urheudestanne niin, että paransi tapansa. Toivotte, ettei jäljelle jääneistä tule aikanaan uusia pahoja velhoja; aika näyttää…

 

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17346-3-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Pääsitte luolaan, hienoa! Suurin osa kätyreistä lannistui päättäväisyytenne edessä ja uskotte heidän parantavan tapansa. Muutama satunnainen kätyri jäi vielä kiusaksenne, mutta tiedätte että niistäkin selvitään.

 

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17346-3-1500″ count=1]

 

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Hääditte kaikki kätyrit ja pääsitte vahingoittumatta luolaan. Upeaa! Kätyrit lannistuivat sinnikkyytenne edessä ja uskotte heidän parantavan tapansa.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17346-3-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Hääditte kaikki kätyrit ja pääsitte vahingoittumatta luolaan. Kätyrit lannistuivat sinnikkyytenne edessä, paransivat tapansa ja lupasivat auttaa asutusten jälleenrakennuksessa. Löysitte myös salakäytävän ja saatte halutessanne rakentaa lisäreittejä viimeiseen tehtävään käyttäen välineitä / valitsemianne lattian viivoja!

 

[/mycred_show_if]

 

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”17346-4″ count=1]

Spotti 2: portti Urganauthin salaiseen kammioon

Tie Urganauthin salaiseen kammioon vie ansoitetun portin kautta. Kammiosta löydätte lukuisia voimallisia taika-artefakteja, joiden uskotte auttavan Urganauthin kukistamisessa.

  • Kulkekaa pujahtelurata mahdollisimman monta kertaa.
  • Esteet ovat ansoja. Jos osuu ansaan, niin hälytyssireenit alkavat soida ja koplalaisen on peräännyttävä takaisin alkuun. Laittakaa ansa aina takaisin paikoilleen, jos se putoaa.
  • Aina, kun onnistutte kulkemaan radan kokonaan, voitte lisätä yhden artefaktin (hernepussi, pieni pallo tms.) koriin.
  • Jos artefakteiksi sopivia esineitä ei ole tarpeeksi paljon, voitte pitää kirjaa löydettyjen artefaktien määrästä myös tukkimiehenkirjanpidolla.
  • Hetken päästä vaikeuttakaa rataa lisäämällä väisteltäviä esteitä ja/tai yrittämällä mennä rata mahdollisimman nopeasti. Astuttavia esteitä voi myös laittaa kauemmaksi toisistaan.

 

Spotit 1 ja 2 yht. 20-35 min

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17346-4-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Hienoa, että kokeilitte rataa. Tarvitsette artefakteja Urganauthin kukistamiseen.

 

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17346-4-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Mainiota! Tarvitsette artefakteja Urganauthin kukistamiseen.

 

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17346-4-1500″ count=1]

 

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Loistavaa! Teillä on hyvät eväät Urganauthin kukistamiseen.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17346-4-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Fantastista! Teillä on hyvät eväät Urganauthin kukistamiseen! Löysitte myös salaisen kätkön, josta jokainen teistä löytää vielä 2 artefaktia lisää käyttöönne lopputaistoon!

 

[/mycred_show_if]

 

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”17346-5″ count=1]

Spotti 3: Urganauthin kukistaminen

Urganauth varjelee taikapataa tarkasti. Teille selviää, että Urganauth käyttää pataa pahojen taikojen loitsimiseen. Onneksenne padasta on juuri nyt keitokset loppuneet. Ainoa keino kukistaa velho lopullisesti, on tuhota pata taikavoimin.

  1. Muokatkaa rata tehtävään sopivaksi. Laittakaa radan päähän taikakattilaksi sopiva kori, ämpäri tai hulavanne, johon yritätte saada heitettyä esineitä.
  2. Kulkekaa rata useita kertoja kantaen aina yhtä artefaktia kerrallaan ja väistäkää Urganauth. Radan lopussa heittäkää artefakti pataan, jolloin pataan "tulee särö". Jokaisen artefaktin voi käyttää vain kerran.
  • Urganauth (ohjaaja) seisoo radalla ja heiluttaa kepppiä niin, että koplalaiset joutuvat väistämään kepin. Jos koplalainen osuu keppiin niin joutuu yrittämään uudestaan. Käyttämällä sählymailoja (mailanlapaa huitoen) tai hulavanteita voitte vähentää riskiä että Urganauth tökkäisi kepin pään vahingossa jonkun silmään. Urganauth voi vaihtaa välillä paikkaa.
  • Taikapadan voi hajottaa lopullisesti heittämällä sitä tarpeeksi monella artefaktilla. Koittakaa saada pataan mahdollisimman monta artefaktia.

Jos ryhmä on iso, jakautukaa niin, että osa tekee seuraavia spotteja ja aina yksi porukka kukistaa kerrallaan Urganauthia.

Spotin jälkeen vastatkaa vautuvaan kysymykseen, niin pääsette lukemaan, että kukistuiko Urganauth!

  • Spotti 3 15-20 min

Urganauthin roolista: Urganauthina voi toimia ohjaaja tai ryhmädynamiikan salliessa joku koplalaisista.

Voitte muokata tehtävää ryhmällenne paremmin sopivaksi. Jos artefakteja on liian vähän, voitte tyhjentää padan välillä ja pitää sinne heitettyjen artefaktien kokonaismäärästä kirjaa vaikka paperilla, johon laitetaan tukkimerkki aina kun on onnistunut heittämään artefaktin pataan.

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17346-5-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Yrityksenne jäi vaisuksi ja Urganauth valloitti maailman ja toteuttaa nyt vapaasti omia hämäriä päämääriään. Maailmaan jäi kuitenkin suuri joukko ihmisiä, jotka ovat valmiita työskentelemään paremman tulevaisuuden eteen ja koplan keräämä arvokas tieto tulee auttamaan Urganauthin kukistamisessa. Se on tosin uusi tarina se…

 

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17346-5-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Pata posahti kovaäänisesti ja lensi luolan seinämän läpi. Etsimisestä huolimatta pataa ei löydy ja kaikessa hulinassa Urganauthkin pääsi pakenemaan. Pysäytitte Urganauthin kierot aikeet tällä kertaa ja maailma pelastui. Nyt on vain etsittävä velho ennen kuin hän alkaa punoa uusia koiruuksia, onneksi velho jätti aika selvät jalanjäljet kiiruhtaessaan…

 

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17346-5-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Suunnitelmanne padan rikkomiseksi toimi, pata alkoi säröilemään ja Urganauth menetti taikavoimansa lopullisesti. Kukistitte Urganauthin ja maailma pelastui! Epäilette kuitenkin, että joku voisi vielä korjata kattilan ja käyttää sitä hyvään tai pahaan. Niinpä piilotitte padan siinä toivossa, ettei uutta pahaa velhoa pääse enää syntymään. Teidät tullaan muistamaan historiankirjoissa rauhanajan palauttajina.

 

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17346-5-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Suunnitelmanne toimi ja pata hajosi tuhkaksi, jonka sirottelitte tuuleen. Urganauth menetti voimansa ja teidän oli helppo vangita hänet rötöksistään. Kukistitte Urganauthin ja maailma pelastui! Luolasta löytyi myös lisää kiinnostavia artefakteja. Historian kirjoissa teidät tullaan muistamaan rauhanajan palauttajina ja kuuluisina aarteenmetsästäjinä. 

[/mycred_show_if]

 

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”17346-6″ count=1]

Spotti 4: parkourhaasteita

Voitte tehdä tämän tehtävän missä vaiheessa treeniä tahansa. Kokeilkaa 1-3 seuraavista haasteista.

Haaste 1: ihmislippu

  • Sivulippu: kädet asetetaan leveästi puolapuihin suoraksi, yksi käsi alas ja toinen ylös. Sitten yritetään nostaa jalat esteen päälle niin, että loppuasennossa vartalo on tikkusuora vaakasuoraan.
  • Pystylippu kiipeämällä: käsiote on sama kuin edellä. Nyt koitetaan kiivetä jaloilla puolapuita pitkin sen verran kuin onnistuu. Tämä on hyvin haastava tehtävä.

Haaste 2: tarkkuusheilahdus köydellä tai renkailla. Yrittäkää heilahtaa tarkasti esteeltä toiselle.

  • Voitte yrittää myös hypätä paikoillaan olevaan köyteen/renkaaseen ja heilahtaa esteelle.
  • Onnistuisiko sama myös juoksuvauhdista hyppäämällä?

Haaste 3: rekin pystytolpan (tai puolapuiden) kiipeäminen ja kissanloikka pois pehmeälle patjalle

  • Rekkitangon sijaan voitte kiivetä puolapuita siten, että jalat saavat osua vain puolapuiden väliseen pystypuuhun ja kädet normaalisti puolapuihin.

spotti 4 10-20 min

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17346-6-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Miksi näin?

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17346-6-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Jes! Oliko haaste mieleinen?

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17346-6-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Mahtavaa! Tänään teitä onkin haastettu monenlaisella, mikä vaatii sitkeyttä. Sitä teillä on!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17346-6-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Erittäin hyvää paneutumista! Tänään teitä onkin haastettu monenlaisella, mikä vaatii sitkeyttä. Sitähän teillä onkin!

[/mycred_show_if]

 

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”17346-7″ count=1]

Spotti 5 Hyppyhaasteet

Voitte tehdä tämän tehtävän missä vaiheessa treeniä tahansa.

  1. Kokeilkaa kierrehyppyjä puoli- ja kokokierteellä erilaisten esteiden päällä:
    • kumilätkällä
    • leveveällä esteellä
    • voimistelupenkillä
    • nurin päin olevalla voimistelupenkillä
  2. Etsikää oman tasajalkahypyn pituusmaksimi. Hypätkää ohuelta patjalta toiselle: patjojen etäisyyttä hivutetaan kunkin onnistuneen hypyn jälkeen kauemmas, kunnes oma maksimi saavutetaan. Oma maksimihyppy yritetään tietenkin vielä ylittää!
  3. Etsikää oman tasajalkahypyn korkeusmaksimi. Ponnistetaan maasta ja annetaan ylävitonen kaverille, joka seisoo puolapuilla. Kaveri nostaa kättä ylemmäs, kunnes ylävitosta ei enää yletä antamaan.

Maksimiponnistuksen saavuttaminen on helpointa, kun ryhmäkaverit kannustavat.

Spotti 5 10-20 min.

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17346-7-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Hyvä! Mikä oli hankalin hyppy, mitä yrititte?

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17346-7-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Erinomaista! Löytyisikö ulkoa hauskoja spotteja tähän tehtävään?

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17346-7-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Loistavaa! Hypyissä kehittyy, kun yrittää parhaansa!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17346-7-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Täydellistä! Olette ymmärtäneet aivan oikein, että mistä parkourissa on kyse!

[/mycred_show_if]

 

 

[mycred_show_if ctype=”suoritus” ref=”17346″ count=”3″][confetti][/mycred_show_if]

 

Palkintovideo

Pääsitte treenin loppuun asti, fantastista! Siivoilkaa paikat, painakaa ”merkitse treeni valmiiksi” nappia ja katsokaa tähän  avautuva palkintovideo!

Kiitos treenistä!