Kesäleiri kenttätreeni 02

Tervetuloa Loikkakoplaan

Tervetuloa Loikkakoplan kenttätreeneihin!

Loikkakoplatreenin rakenne:

  • lämmittelypeli (15 min)
  • harjoitukset (yht. 1-2 h)
  • treenin lopettelu ja palkintovideo (5-10 min)

Ohjeita ja vinkkejä:

  • Tehtäviin on ohjeet videona ja tekstinä. Lisätietoa-nappien takaa löydät lisää apuja ohjaustyöhön.
  • Tehtävän jälkeen painakaa ”valmis” ja vastatkaa kysymykseen, niin kerrytätte pisteitä ja mitaleita!
  • Kaikkia treenin tehtäviä ei tarvitse tehdä. Valitkaa ne tehtävät, jotka ovat mahdollisia juuri teidän ympäristössänne.
  • Palkintovideo on mahdollista katsoa treenin lopuksi, kun olette tehneet ainakin 3 tehtävää treenistä.
  • Jos ryhmä on suuri, jakautukaa tarvittaessa useampaan ryhmään tekemään harjoitteita.
  • Tämän treenin kaikissa tehtävissä tehdään alustamerkintöjä. Hiekkakenttään voi piirtää kepeillä ja asfalttikenttään katuliiduilla. Muilla alustoilla, kuten nurmikolla tai sisätiloissa, tarvitsette huomattavan määrän tavaraa merkitsemiseen (esim. hyppynaruja, hulavanteita, tötsiä ym.).
  • Vinkki: Löydätte tutustumis- ja nimipelit etusivulta! Voitte tehdä näitä treenien aikana.

Meihin voitte ottaa yhteyttä:

rasmus.kuvaja@parkourakatemia.fi

0505533442

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”17041-1″ count=1]

Lämmittely

Hus! -peli. Piirretään alustaan suurehkoja ympyröitä tarkalleen yksi vähemmän kuin pelaajia. Niiden on oltava hypättävällä etäisyydellä toisistaan. Pelin alussa pelaajat täyttävät ympyrät. Peli alkaa, kun yksi "ylimääräinen" pelaaja hyppää johonkin ympyrään ja huutaa hus! Silloin ympyrässä olleen pelaajan on hypättävä toiseen ympyrään ja ajettava sen asukas eteenpäin. Ja niin edelleen. Pelatkaa reippaasti niin pitkään kuin jaksatte!

Hus-peliä voi nopeuttaa sillä, että vähentää ympyröiden määrää suhteessa pelaajiin. Suuressa ryhmässä ympyröitä voi olla kolme-neljäkin vähemmän kuin pelaajia ja peli silti pyörii hyvin. Myös hus-huudon voi jättää pois, jolloin pelaajien on oltava tarkempana ja poistuttava, kun joku tulee heidän ympyräänsä.

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”17041-1″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Oijoi! Muistakaahan pelailla ohjeiden mukaan, niin homma sujuu ja kaikille tulee lämmin.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17041-1-300″ count=1]

SAITTE 300 PISTETTÄ

Hienoa! Sitten vain tehtäviä kohti!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17041-1-600″ count=1]

SAITTE 600 PISTETTÄ

Mahtavaa! Lämmittely on tärkeää ja parhaimmillaan myös hauskaa!

[/mycred_show_if]

 

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”17041-2″ count=1]

Harjoitus 1

Parkour-Twister! Tätä peliä varten tarvitsette ympyröistä koostuvan, neliön mallisen ruudukon. Ruudukon on hyvä olla riittävän suuri, ainakin kymmenen ympyrää per sivu.

Jokainen pelaaja valitsee ruudukosta ympyrän, josta aloittaa sekä suunnan, johon osoittaa. Samalla käärikää toinen hiha tai merkitkää toinen käsi jollain muulla keinolla. Tämän jälkeen peli voi alkaa. Jokainen pelaaja hyppää ohjaajan huutojen mukaan:

  1. eteen (hyppy eteen)
  2. taakse (hyppy taakse)
  3. hiha (hyppy ei käärityn hihan suuntaan)
  4. käärijä (hyppy käärityn hihan suuntaan)

Jos joudutte ruudukosta ulos, siirtykää ruudukon vastakkaiselle puolelle saman rivin ympyrään. Jos kaksi pelaajaa joutuu samaan ympyrään, he ottavat nopean kivi, sakset, paperi -pelin ja häviäjä putoaa pelistä pois. Pelatkaa niin kauan, että mukana on vain kaksi pelaajaa (tai kunnes kyllästytte).

 

Voitte keksiä lisää omia komentoja, joilla pitää tehdä muita asioita. Esimerkiksi:

  1. tuntemattomaan (hyppy mihin suuntaan tahansa)
  2. pyörremyrsky (kaikkien pitää vaihtaa ympyrää mahdollisimman nopeasti)
  3. kierre eteen, taakse tai sivulle (pitää hypätä 180 tai 360 astetta ympäri)
[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17041-2-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Hyvä, että pääsitte vähän pelaamaan! Seuraavaa kohti!

 

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17041-2-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Hienoa! Sitten vain kohti seuraavaa haastetta.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17041-2-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Eepillistä! Treeniasenteenne on huippuunsa viritetty!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17041-2-2000″ count=1]

 

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Aivan mahtavaa! Luovilla lisämausteilla treenaamisesta saa entistä hauskempaa!

[/mycred_show_if]

 

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”17041-3″ count=1]

Harjoitus 2

Erilaisia parkour-pelejä ruudukossa. Tässä harjoituksessa hyödynnetään edellistä harjoitusta varten piirrettyä ympyräruudukkoa. Voitte laajentaa ruudukkoa tarvittaessa, jos siltä tuntuu.

  1. Ensimmäinen peli on tavallinen maa on laavaa -hippa, jossa saa koskea vain ympyröihin. Hipalla on hyvä olla jokin merkki, jotta kaikki tietävät, kuka kulloinkin ottaa kiinni. Jos osuu maahan, pitää tehdä kierrehyppy kumpaankin suuntaan ja palata peliin.
  2. Kuuma peruna. Edetään ruudukko pareittain läpi kopitellen samalla sopivaa esinettä. Esine kädessä ei saa hypätä eikä esine saa pudota, muuten pitää palata alkuun. Ensin edetään vain yksi hyppy kerrallaan, sitten kaksi, kolme jne. Koettakaa, kuinka kaukaa saatte vielä heitettyä tarkasti kaverille.
  3. Kuka pelkää parkouraajaa? Yksi on ruudukossa hippana, ja muut koettavat päästä ympyröitä pitkin kentän läpi. Jos jää kiinni, tulee mukaan hipaksi.
  4. Zombikujanjuoksu. Edellistä muistuttava peli, jossa zombi liikkuu ympyröillä vain yhtä riviä pitkin. Muut juoksevat ympyröitä pitkin kentän läpi ja koettavat vältellä zombeja. Jos jää kiinni, muuttuu myös zombiksi.
[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17041-3-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Siinäpä mainio alku! Voitte pelata muita pelejä joskus toiste.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17041-3-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Hyvä! Vielä jäi pari peliä varastoon. Voitte pelata niitä joskus toiste.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17041-3-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Upeutta! Johan siinä kuntokin kohoaa pelatessa!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17041-3-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Mahtavaa! Kun pitää hauskaa liikkuessa, ei huomaa edes ajan kulkua.

[/mycred_show_if]

 

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”17041-4″ count=1]

Harjoitus 3

Parkour-velhopeli! Tässä pelissä ovat vastakkain hyvät parkour-velhot ja pahisvelhot. Hyvien velhojen tehtävänä on kuljettaa iloiset kyläläiset suon poikki metsän suojaan. Samaan aikaan pahisvelhot yrittävät syöttää kyläläiset örkeille.

Pelin sääntökirja:

  1. Kaikki velhot saavat piirtää maahan ympyröitä eli loihtia kiviä, joita pitkin örkit ja kyläläiset kulkevat.
  2. Jos örkki tai kyläläinen astuu kivestä ohi, vajoaa suohon ja joutuu palaamaan alkuun.
  3. Kumpikin joukko lähtee liikkeelle eri puolilta aluetta.
  4. Örkki syö kyläläisen, jos se pääsee samalle kivelle ja saa kyläläisen kiinni.
  5. Hyvät velhot voittavat, jos edes yksi kyläläinen pääsee turvaan metsän suojaan.

Ei muuta kuin pelaamaan!

Tämän pelin kulku riippuu hyvin paljon eri rooleissa pelaavien määrästä. Velhoja kannattaa olla vähemmän kuin örkkejä ja kyläläisiä. Jos peli ei alkuun suju, koettakaa muutella kyläläisten ja örkkien määrää suhteessa toisiinsa tai lisätä jompiakumpia velhotyyppejä.

Voitte kokeilla myös sellaista versiota, jossa velho piirtää suohon viivaa eli ohutta pitkospuuta, jota pitkin kyläläiset ja örkit saavat tasapainoilla.

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17041-4-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Hienoa, jos silti kokeilitte. Aina tarinat eivät tunnut omilta, mutta on hyvä harjoitella mukaan heittäytymistä.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17041-4-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Hienoa, että silti heittäydyitte mukaan pelaamaan!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17041-4-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Mahtava juttu! Jos innostuu tarinasta, tulee liikuttua aivan kuin vahingossa.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17041-4-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Mahtava juttu! Jos innostuu tarinasta, tulee liikuttua aivan kuin vahingossa.

[/mycred_show_if]

 

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”17041-5″ count=1]

Lopputehtävä

Kepinkuljetuspeli! Piirretään alustaan pitkä ympyrän muotoinen rata, jossa voi olla erilaisia haasteita:

  1. kapeita viivoja yms. tasapainoilua varten
  2. leveitä alustoja kahden jalan laskeutumisia varten
  3. pieniä alustoja yhden jalan laskeutumisia varten

Kuljetaan rataa niin, että ohjaaja tai yksi leiriläisistä kuljettaa keppiä tai harjanvartta radalla niin, että tilanteen mukaan pitää joko hypätä kepin yli tai kumartua ali. Pysyen tietysti samalla merkintöjen päällä.

Voitte sopia, mitä on tehtävä, jos osuu keppiin tai ohi merkinnöistä. Esim. vaikkapa niin, että lasketaan osumat ja kolmesta pitää käydä tekemässä jokin pikku tehtävä, minkä jälkeen palataan peliin.

Saatte peliin vaihtelua mm. seuraavilla keinoilla:

  1. keppiä kuljetetaan takaa eteen eli samaan suuntaan kuin etenijät
  2. kepinkuljettajia on useampia
  3. kuljette nopeammin
[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17041-5-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Ei hätää! Seuraavalla kerralla panostatte sitten paremmin.

 

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17041-5-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Hyvä! Sittenhän pääsitte hyvin pelaamisen makuun.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17041-5-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Upeaa! Kun rakentaa hyvän harjoituspaikan itselleen, on myös mukavampi harjoitella!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17041-5-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Upeaa! Kun rakentaa hyvän harjoituspaikan itselleen, on myös mukavampi harjoitella!

[/mycred_show_if]

 

 

[mycred_show_if ctype=”suoritus” ref=”17041″ count=”3″][confetti][/mycred_show_if]

 

Palkintovideo

Upeaa, olette rehkineet koko treenin! Painakaa ”merkitse treeni valmiiksi” -nappia ja katsokaa tähän laatikkoon avautuva palkintovideo!

  • Katsokaa palkintovideo treeninnne lopuksi, kun olette pisteyttäneet ainakin 3 tehtävää.
  • Tämän päivän palkintovideossa tietoa tekniikasta nimeltä mankipresi eli tarkka laskeutuminen apinaylityksestä!

Kiitos treenistä!