Kesäleiri kenttätreeni 01

Tervetuloa Loikkakoplaan

Tervetuloa Loikkakoplan kenttätreeneihin!

Loikkakoplatreenin rakenne:

  • lämmittely (15 min)
  • harjoitukset (yht. 1-2 h)
  • treenin lopettelu ja palkintovideo (5-10 min)

Ohjeita ja vinkkejä:

  • Tehtäviin on ohjeet videona ja tekstinä. Lisätietoa-nappien takaa löydät lisää apuja ohjaustyöhön.
  • Tehtävän jälkeen painakaa ”valmis” ja vastatkaa kysymykseen, niin kerrytätte pisteitä ja mitaleita!
  • Kaikkia treenin tehtäviä ei tarvitse tehdä. Valitkaa ne tehtävät, jotka ovat mahdollisia juuri teidän ympäristössänne.
  • Tehtävän alussa kerromme, mikäli tarvitsette tehtävään tietyn tyyppisen alustan, muuten tehtävät onnistuvat missä vain tasaisella alueella ulkona tai sisällä.
  • Palkintovideo on mahdollista katsoa treenin lopuksi, kun olette tehneet ainakin 3 tehtävää treenistä.
  • Vinkki: Löydätte tutustumis- ja nimipelit etusivulta! Voitte tehdä näitä treenien aikana.

Meihin voitte ottaa yhteyttä:

rasmus.kuvaja@parkourakatemia.fi

0505533442
Hauskaa treeniä!

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”17023-1″ count=1]

Lämmittely

Parkour-mölkky! Pelaajat asettuvat tiheään kiilamaiseen muodostelmaan seisomaan mölkkypalikoiksi. Yksi on kaataja, joka vierittää palloa sopivalta etäisyydeltä ja koettaa osua palikoihin. Mölkkypalikat ovat sillä tavalla erikoisia, että ne voivat väistää pallon hyppäämällä suoraan ylöspäin, niin että pallo vierii ali. Jos saa osuman, putoaa pelistä ja pääsee heittäjäksi.

HUOM! Palloja voi olla useampia ja heittäjätkin voivat vaihtaa suuntaa, josta vierittävät palloa. Pelatkaa riittävän monta kierrosta!

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”17023-1″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Voi sentään! Kerratkaahan säännöt ja keskittykää olennaiseen eli pelaamiseen. 😀

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-1-300″ count=1]

SAITTE 300 PISTETTÄ

Hyvä juttu! Tulihan kaikille lämmin?

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-1-600″ count=1]

SAITTE 600 PISTETTÄ

Mahtavaa! Tästä on hyvä jatkaa treeneihin.

[/mycred_show_if]

 

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”17023-2″ count=1]

Harjoitus 1

Parkour-peili! Ohjaaja toimii peilinä, joka ei saa huomata, jos joku liikkuu. Tavoitteena on tietysti lähteä liikkeelle sopivalta etäisyydeltä ja pyrkiä koskettamaan peiliä. Erikoisuutena parkour-peilissä on se, että kun peili kääntyy, pitää olla pysähtyneenä johonkin tiettyyn asentoon. Jos näin ei ole, joutuu takaisin alkuun. Esimerkkejä asennoista, joihin voi pysähtyä:

  • yhdelle jalalle
  • yksi käsi ja yksi jalka maassa
  • mökkiasento kaverin kanssa, eli nojataan kaverin kanssa ylösnostettuihin käsiin
  • oma supersankariasento
  1. Lisäksi voitte pelata versiota, jossa pitää yhdessä kuljettaa peilin luo jokin esine (kuten hernepussi). Esineen kanssa ei saa liikkua, eikä peili saa tietää, kenellä esine on. Eli pitää pelata yhteispeliä! Jos peili näkee liikettä tai arvaa kenellä esine on, joutuu kyseinen pelaaja alkuun.
  2. Jos kenttäalustaan on mahdollista tehdä merkintöjä, voitte piirtää alustaan peilin pelaamista varten paljon ympyröitä, joita pitkin pitää kulkea. Jos osuu maahan, joutuu tietysti alkuun. Ja tietenkin nämä kaikki versiot on mahdollista yhdistää, jos haluaa kunnolla haastetta!
[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-2-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Eipä hätiä! Kyllä seuraava peli taas varmasti rullaa!

 

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-2-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Hyvä! Seuraavalla kerralla sitten supersankariasennot käyttöön!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-2-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Mahtavaa! Parkourissa jokainen on oman elämänsä supersankari!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-2-2000″ count=1]

 

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Upeaa! Kyllähän se niin on, että porukalla liikkumisen kuuluu olla ennen kaikkea hauskaa.

[/mycred_show_if]

 

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”17023-3″ count=1]

Harjoitus 2

Ylimaksmipresi! Tehdään presejä eli tarkkuushyppyjä kolmen hengen ryhmissä. Aloitetaan tavallisista hypyistä ja katsotaan, kuinka pitkälle itse kukin pääsee omin voimin hyppäämään. Hypätään sen jälkeen niin, että hyppääjällä on aina kaksi avustajaa, jotka kannattelevat hypyn aikana kyynär- ja olkavarresta molemmilta puolilta. Kokeillaan myös tällä tavoin, kuinka pitkiä hyppyjä saadaan tehtyä.

Tämän jälkeen mitataan kentältä sopivan pitkä etäisyys ja kokeillaan, monellako tavallisella tasajalkahypyllä saadaan matka edettyä. Sen jälkeen tehdään sama kaverien avustuksella ja katsotaan, mihin saadaan lukema puristettua!

Kaverien avustuksessa on tärkeää, että avustajat juoksevat ripeästi mukana, jotta hyppääjä ei putoa pakaroilleen ja saa tehtyä mahdollisimman pitkän hypyn.

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-3-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Ei huolta! Seuraavassa harjoituksessa taas nappulat kaakkoon!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-3-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Hienoa! Seuraavassa treenissä entistä kovempi meno!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-3-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Hulppeaa! Kohti maksimia ja sen yli!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-3-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Hulppeaa! Kohti maksimia ja sen yli!

[/mycred_show_if]

 

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”17023-4″ count=1]

Harjoitus 3

  • Tähän harjoitukseen tarvitsette pehmeän alustan, esim. nurmialue.

Pyörähdysylitys kaverista! Harjoitellaan kolmen hengen ryhmissä pyörähdysylitystä. Siinä kaveri menee kontalleen ja toinen tekee ylityksen niin, että kädet tulevat hartioiden tai yläselän päälle. Pyörähdysylitys tehdään kärrynpyörämäisesti pyörähtäen jalat sopivasti koukussa. Korkeamman esteen saatte niin, että toinen kaveri nojaa kontallaan olevaan.

Kun olette tehneet ainakin 20 ylitystä per ryhmäläinen, niin voitte laittaa päät täysin pyörälle. Valitkaa sopiva etäisyys, jonka aiotte kulkea ja tehkää ylityksiä mahdollisimman nopeasti niin, että viimeinen nousee aina ylös, ylittää kaksi muuta ja asettuu uudestaan esteeksi.

Jos edellinen ei vielä saa päätä sekaisin, niin voitte tehdä niin, että vain yksi ylittää koko ajan ja kaksi muuta juoksevat vuorotellen uudeksi esteeksi.

Jos haluatte ja aikaa riittää, voitte koettaa myös tehdä koko ryhmästä yhden pitkän jonon, jossa pääsee ylittämään oikeasti monta kertaa peräkkäin. Viimeinen voi aina lähteä liikkeelle ja asettua taas ylitysten jälkeen esteeksi. Varokaa, ettette törmäile!

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-4-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Hyvä alku pyörähtelylle! Seuraavassa harjoitteessa lisää!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-4-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Hienoa! Seuraavassa sitten täysi tsemppi päälle!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-4-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Upea homma! Toistojen kautta hallintaan!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-4-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Mahtavaa! Parasta hommassa on yhdessä tekeminen!

[/mycred_show_if]

 

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”17023-5″ count=1]

Harjoitus 4

  • Tähän harjoitukseen tarvitsette pehmeän alustan, esim. nurmialue.

Rollitreeni! Rolli on mitä kätevin ja hyvin tavallinen tekniikka parkourissa, ja sitä käytetään erityisesti vähentämään iskua alastuloissa sekä ihan itsenäisesti vaikkapa erilaisissa pujahduksissa esteiden ali tai läpi.

Perustekniikan harjoittelu:

  1. Aloitetaan polviltaan.
  2. Kumarrutaan ja viedään toinen käsi ristiin maahan toisen kainalon ali (ks. video).
  3. Työnnetään kevyesti jaloilla niin, että päästään pyörähtämään olkapään yli.
  4. Maahan osuvat ensimmäisinä kädet, minkä jälkeen liike rullaa toisen olkapään kautta ristiin toiselle pakaralle.

Harjoitellaan rollia myös sivulle ja taakse. Taakse rollissa pyörähdetään myös vinottain olkapään yli eikä pää osu alustaan ollenkaan.

Jos pyöriminen ja rollailu eri suuntiin sujuu, voitte pelata rollipelejä. Ensimmäistä pelataan pareittain. Toinen parista on kyykyssä ja toinen työntää varovasti eri suunnista. Kyykyssä oleva tekee rollin siihen suuntaan, johon kaveri hänen työnsi. Suuntaa voi tietysti aina korjata tarpeen mukaan sen verran, että saa tehtyä järkevän rollitekniikan.

Rollisamuraipeli. Jokaisella on miekka, jolla yritetään osua kaveria selkään. Jos saa osuman, pitää kaatua ja tehdä rolli, minkä jälkeen on jälleen pelissä mukana. Muistakaa, että samurain miekalla voi vain hipaista kevyesti eli kaverin selkää ei saa hakata kovaa!

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-5-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Ei hätää! Rolli on vaikea tekniikka eikä se aina suju heti alkuun. Jatkakaa sinnikästä treeniä!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-5-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Hieno alku! Rolli on vaikea tekniikka eikä se aina suju heti hyvin. Jatkakaa sinnikästä treeniä!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-5-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Upeaa! Se on hieno saavutus ensimmäisessä rollitreenissä!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-5-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Äärimmäisen hienoa! Rollin hallinta ei ole itsestää selvää. Olette tehneet ahkerasti töitä.

[/mycred_show_if]

 

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”17023-6″ count=1]

Harjoitus 5

  • Tämä peli vaatii alustamerkintöjä. Asfalttiin voitte piirtää katuliiduilla ja hiekkakenttään kepeillä. Jos olette nurmikentällä, merkinnät voi tehdä vaikka hyppynaruilla, kartioilla tai vaikka pikkukivillä tai kävyillä. Olkaa luovia!

Agenttiparkour-peli! Keskellä aluetta on pääpahiksen majapaikka, jonne pyritään pääsemään suorittamalla erilaisia tehtäviä kolmen hengen ryhmissä, jossa yksi suorittaa reittiä ja kaksi avustaa. Piirretään reitti alustaan. Merkintöjä on neljä erilaista:

  1. kaksi vierekkäistä ympyrää: laskeutuminen tasajalkaa, yksi jalka per ympyrä
  2. yksi ympyrä: laskeutuminen (loikka) yhdelle jalalle
  3. viiva: tasapainoilu
  4. rasti: joko ylitys kaverista tai ylimaksimipresi

Kun pääsette pääpahiksen majapaikkaan, paetkaa sieltä jonkun toisen ryhmän tekemää reittiä. Tehkää reitti monta kertaa vaihtamalla rooleja ryhmän sisällä. Jossain vaiheessa peruuttamattomasti ärtynyt pääpahis eli ohjaaja voi jekuttaa kuljettamalla radalla keppiä, jonka yli tai ali pitää mennä. Tai pahis voi muuttaa reitin merkintöjä kesken pelin.

Tämä peli vaatii alustamerkintöjä. Jos olette esim. nurmikentällä, merkinnät voi tehdä vaikka hyppynaruilla, kartioilla tai vaikka pikkukivillä tai kävyillä. Olkaa luovia!

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-6-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Harmi! Jospa lopputehtävä saisi teidätkin innostumaan!

 

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-6-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Hyvä juttu! Sitten vain lopputehtävää kohti!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-6-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Erinomaista! Sitten vain lopputehtävää kohti!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-6-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Täydellistä! Sitten jatkamaan hauskanpitoa lopputehtävään!

[/mycred_show_if]

 

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”17023-7″ count=1]

Lopputehtävä

  • Tässä pelissä saattaa tapahtua kaatuilua, joten pehmeä alusta, esim. nurmikko, on mukavin.

Merimiespeli! Pyritään pysymään laivan kannella erilaisissa sääoloissa. Tehdään peliä varten alustaan tasapainoilu- ja hyppelyrata, joka vastaa laivan kantta. Jos alustaan ei voi piirtää, esim. hyppynaruista syntyy oikein kelvollinen rata.

Pelissä pyöritään paikallaan ympäri otsa vasten keppiä tai mailaa, minkä jälkeen edetään laivan kannella tasapainorata ja pyritään, ettei  pudota mereen.

  1. Pikku myräkkä. Pyöritään viisi kierrosta.
  2. Myrsky. Pyöritään kymmenen kierrosta.
  3. Hirmumyrsky! Pyöritään viisitoista kierrosta.
[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-7-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Eipä hätää! Ei pyöriminen välttämättä ole kaikkia varten.

 

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-7-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Hyvä! Pääsitten kuitenkin seilaamisen makuun!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-7-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Upeaa! Tällaiset pelithän ovat ennen kaikkea hauskanpitoa varten.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”17023-7-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Upeaa! Tällaiset pelithän ovat ennen kaikkea hauskanpitoa varten.

[/mycred_show_if]

 

 

[mycred_show_if ctype=”suoritus” ref=”17023″ count=”3″][confetti][/mycred_show_if]

 

Palkintovideo

Upeaa, olette rehkineet koko treenin! Painakaa ”merkitse treeni valmiiksi” -nappia ja katsokaa tähän laatikkoon avautuva palkintovideo!

  • Katsokaa palkintovideo treeninnne lopuksi, kun olette pisteyttäneet ainakin 3 tehtävää.
  • Tämän päivän palkintovideossa tietoa tekniikasta nimeltä kissanloikka!

Kiitos treenistä!

Ps. Vastaathan ohjaajien palautekyselyyn viimeistään leirin päätteeksi. Kehitämme Loikkakoplaa joka vuosi, jotta siitä tulisi yhä parempi juuri teille! Kysely löytyy myös ylävalikosta.