Kausi 4 Treeni 1

Tervetuloa loikkakoplaan

Tervetuloa Loikkakoplan neljännelle kaudelle!

Loikkakoplatreenin rakenne:

  • aloitus ja radan rakentaminen (10-15 min)
  • lämmittelypeli (10 min)
  • parkourtehtävät: spotit 1 ja 2 (yht. 15-25 min)
  • lopputehtävä (10-20 min)
  • loppusiivous ja palkintovideo (5-10 min)

Ohjeita ja vinkkejä:

  • Tehtäviin on ohjeet videona ja tekstinä. Lisätietoa nappien takaa löydät lisää apuja ohjaustyöhön.
  • Tehtävän jälkeen painakaa ”valmis” ja vastatkaa kysymykseen, niin kerrytätte pisteitä ja mitaleita!
  • Palkintovideo on mahdollista katsoa treenin lopuksi, kun olette tehneet ainakin 3 tehtävää treenistä.
  • Kaikkia treenin tehtäviä ei tarvitse tehdä, jos haluatte käyttää enemmän aikaa yksittäisiin tehtäviin.

Meihin voitte ottaa yhteyttä:

rasmus.kuvaja@parkourakatemia.fi

0505533442
Hauskaa treeniä!

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14347-1″ count=1]

Radan rakentaminen

Rakentakaa rata videon ohjeiden mukaisesti. Apua saatte myös kuvista.

Lämmittelyyn pari erilaista palloa.

Spotti 1: Dynaaminen tasapaino

  • Useampi voimistelupenkki
  • puolapuut
  • pehmeä patja
  • kumilätkiä laskeutumismerkeiksi
  • kartioita tai muita väisteltäviä esteitä ja pari mailanvartta
  • Huom! huolehtikaa esim. kumilätkien ja liukuestemattojen avulla, että esteet eivät pääse liikkumaan lattiaa vasten juostessa ja hyppiessä.

Spotti 2: Speed run -rata

  • eri korkuisia ylitettäviä esteitä: esim. hyppyarkku, patjarulla, voimistelupenkki yms.
  • ponnistuslauta
  • ohuita patjoja ja/tai joogamattoja
  • liukuesteitä tarpeen mukaan.

Aloitus ja radan rakennus 10-15 min

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”14347-1″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Tseampatkaas ensi kerralla. Parkourkulttuuriin kuuluu, että ympäristöstä huolehditaan ja toisia autetaan.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14347-1-300″ count=1]

SAITTE 300 PISTETTÄ

Hienoa! Tästä on hyvä jatkaa lämmittelyyn!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14347-1-600″ count=1]

SAITTE 600 PISTETTÄ

Esimerkillistä! Koska teitte yhdessä, niin pääsette ripeästi testaamaan uusia ratoja.

[/mycred_show_if]

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14347-2″ count=1]

Lämmittelypeli

Nimipallopeli. Tässä pelissä testataan reaktiokykyä ja nimimuistia. Pelin kulku:

  1. Yksi koplalainen seisoo keskellä rinkiä, sanoo jonkun nimen ja heittää pallon suoraan ilmaan. 
  2. Pallon heittäjä väistää takaisin paikalleen. Se jonka nimi sanottiin, juoksee keskelle ja yrittää ottaa pallon kiinni.
  3. Pallon saanut sanoo jonkun toisen nimen ja heittää pallon ilmaan väistäen itse pois...

Huomioikaa pelissä seuraavat asiat:

  • Huolehtikaa, että jokaisen nimi tulee sanotuksi useampaan kertaan.
  • Jakakaa isompi ryhmä 6-9 henkilön piireihin, joista jokainen piiri saa yhden pallon.
  • Käyttäkää ensin pehmeää suurehkoa palloa (pehmopallo, lentopallo tms.), sitten voitte vaikeuttaa peliä vaihtamalla vielä isompaan jumppapalloon tai pieneen tennispalloon.
  • Voitte katsoa lisätietoa-kentästä lisää variaatioita pelistä.

Lämmittelypeli 10 min

Variaatioita pelistä:

  • Jos saa pallon kiinni, niin kaikki hyppäävät ilmaan ja taputtavat kädet yhteen.
  • Jos palloa ei saa kiinni, niin koko ryhmä tekee kyykyn (huom. kannustava ilmapiiri pitää kuitenkin olla).
  • Jos pelaatte useammassa piirissä, voivat ryhmäläiset vaihtaa piiriä aina oman heiton jälkeen.
  • Helpota peliä: sanotaan ryhmäläisen nimi ja heitetään pallo suoraan tälle sen sijaan, että yritettäisiin heittää suoraan ilmaan. Tämä variaatio toimii pienempien lasten kanssa, ja jos ryhmäläisillä on motorisia haasteita.
  • Vaikeuta tehtävää: kasvattakaa rinkiä, kunnes on haastavaa ehtiä ottamaan pallo kiinni.
  • Vaikeuta lisää: piirissä ollaankin selin kohti keskustaa tai päinmakuulla. On haastavaa!
[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”14347-2″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Harmin paikka. Jutelkaapa porukalla, että mikä vei fiiliksen touhusta.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14347-2-300″ count=1]

SAITTE 300 PISTETTÄ

Hienoa! Tästä on hyvä jatkaa seuraavaan haasteeseen!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14347-2-600″ count=1]

SAITTE 600 PISTETTÄ

Superia! Teillä on asenne kohdillaan!

[/mycred_show_if]

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14347-3″ count=1]

Spotti 1: Dynaaminen tasapaino ja ninjasirkkeli

Kuljetaan rata useita kertoja. Vuoroa odotetaan lähtöpaikassa ja kun rata on vapaa, yritetään kulkea rata juosten väistäen samalla kaikki esteet. Kun rata on menty muutaman kerran, niin voidaan lisätä rataan "sirkkeli".

  • Sirkkeli: ohjaaja pitää kahta mailanvartta ja pyörittää niitä tasaiseen tahtiin. Kopla yrittää kulkea radan mahdollisimman nopeasti ja väistellen sirkkelit.
  • Sirkkeliksi sopii myös muut kevyet esineet, kuten lötköpötköt tai vaikka hulavanteet.
  • Voitte muokata rataa haastavammaksi esim. lisäämällä väisteltäviä esteitä radalle tai laittamalla tasapainoiluesteitä erilleen toisistaan niin, että joudutte loikkimaan radalla.
  • Turvallisuudesta: huolehtikaa ettei tasapainoiluesteet liu'u. Jos puolapuissa oleva penkki pääsee liikkumaan ylhäältä tai alhaalta, niin ponnistakaa viimeinen hyppy kaltevan penkin sijasta puolapuilta alas patjalle.
  • parkourtehtävät: spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min

Ninjasirkkelipeleissä aikuisten kannattaa kannatella "sirkkeleitä". Jos ryhmädynamiikka sen sallii ja koplalaiset osaavat hyvin huomioida toisiaan, voivat koplalaisetkin käyttää sirkkeliä. Tällöin sopikaa sirkkelin pitäjille selkeät säännöt, esim. kuinka nopeasti sirkkeliä saa heiluttaa tai pidetäänkö se aivan paikoillaan.

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14347-3-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Mainio homma, että kokeilitte.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14347-3-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Hienoa! Muistattehan, että haastetta saa helposti lisää pienillä muokkauksilla.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14347-3-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Superia! Olette kyllä aika ninjoja!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14347-3-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Täydet pisteet! Olette kyllä aika ninjoja!

[/mycred_show_if]

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14347-4″ count=1]

Spotti 2: True-parkour speed run

Tehdään "runeja", eli parkourataan kovaa!

  1. Odotetaan omaa vuoroa, ja kun reitti on vapaa, niin parkourataan reitti kovaa.
  2. Aina kun kaikki ovat kulkeneet reitin pari kertaa, vaihdetaan radalta yhden välineen asentoa ja paikkaa.

Parkourkulttuuriin kuuluu, että etsitään luovasti erilaisia reittejä ja treenataan ne sujuvaksi.

  • spotit 1-2 yht. 15-25 min

Jotta kaikki pääsee vaikuttamaan rataan, voitte myös sopia, että jokainen pääsee päättämään jollain kierroksella välineen paikan. Voitte vaihtaa useamman välineen paikkaa kerralla, jotta kaikki ehtivät vaikuttamaan rataan. Kaikki auttavat välineiden siirtämisessä.

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14347-4-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Harmi. Onneksi parkourista löytää jokaiselle jotain mielekästä.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14347-4-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Hyvä homma! Tästä se treenikausi lähtee!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14347-4-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Loistavaa! Olette parkourin ytimessä!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14347-4-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Fantastista! Olette parkourin ytimessä!

[/mycred_show_if]

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14347-5″ count=1]

Lopputehtävä: Parkourhippa

Pelataan parkourhippaa, eli "ei saa koskea maahan" -hippaa.

  • Muokatkaa rataa niin, että pystytte hyppimään välineiden päällä osumatta maahan. Voitte hakea lisää tavaraa saliin. Käyttäkää tarvittaessa myös esim. lattian viivoja.
  • Pelatkaa parkourhippaa niin, että hippa vaihtuu aina kosketuksesta ja uusi hippa ilmoittaa ääneen oman nimensä. Jos osuu maahan pelin aikana, niin pitää tehdä 3 kpl latausliikettä (yleisliike).
  • lopputehtävä 10-20 min

Lisää tekemistä:

  • Jakautukaa noin 2-3 henkilön ryhmiin.
  • Katsokaa yhdessä parkourhippaa varten rakentamaanne rataa ja miettikää, että mitä parkourliikkeitä radalla pystyy tekemään.
  • Kokeilkaa mieleenne tulleita liikkeitä ja koettakaa muistella kunkin nimi. Jos nimeä ei tule mieleen, voitte käydä kysymässä muilta pienryhmiltä.
  • Yrittäkää keksiä mahdollisimman monta liikettä!
[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”14347-5″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Harmin paikka. Mikä tällaiseen tilanteeseen johti?

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14347-5-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Hienoa, nyt alkaa tämä treeni olla sitten paketissa!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14347-5-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Loistavaa! Kunto nousee kohisten kun keskittyy peliin!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14347-5-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Aivan parasta! Ottakaa hippailuerä toistekin.

[/mycred_show_if]

 

[mycred_show_if ctype=”suoritus” ref=”14347″ count=”3″][confetti][/mycred_show_if]

Palkintovideo

Pääsitte treenin loppuun asti, fantastista! Siivoilkaa paikat, painakaa ”merkitse treeni valmiiksi” nappia ja katsokaa tähän avautuvalta palkintovideolta, että miltä jumppapallokoripallo näyttää.

  • Jos palkintovideo ei avaudu, varmistakaa, että olette itsearvioineet ainakin 3 tehtävää treenistä.
  • Jos treeni valmis nappia ei löydy tai se ei toimi, ladatkaa sivu uudestaan niin video avautuu.

Vastaamalla nopeaan palautekyselyyn voit auttaa meitä kehittämään tätä ja tulevia Loikkakopla -treenejä: Paina tästä ja jätä palautetta.

Kiitos treenistä!