Kausi 4 Treeni 5

Tervetuloa Loikkakoplaan

Tervetuloa Loikkakoplan neljännen kauden treeniin 5! Loikkakoplatreenin rakenne:

  • aloitus ja radan rakentaminen (10-15 min)
  • lämmittelypeli (10 min)
  • parkourtehtävät: spotit 1 ja 2 (yht. 15-25 min)
  • lopputehtävä (10-20 min)
  • loppusiivous ja palkintovideo (5-10 min)

Ohjeita ja vinkkejä:

  • Tehtäviin on ohjeet videona ja tekstinä. Lisätietoa nappien takaa löydät lisää apuja ohjaustyöhön.
  • Tehtävän jälkeen painakaa ”valmis” ja vastatkaa kysymykseen, niin kerrytätte pisteitä ja mitaleita!
  • Palkintovideo on mahdollista katsoa treenin lopuksi, kun olette tehneet ainakin 3 tehtävää treenistä.
  • Kaikkia treenin tehtäviä ei tarvitse tehdä, jos haluatte käyttää enemmän aikaa yksittäisiin tehtäviin.

Meihin voitte ottaa yhteyttä:

rasmus.kuvaja@parkourakatemia.fi

0505533442

Hauskaa treeniä!

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14446-1″ count=1]

Radan rakentaminen

Spotti 1: dynaaminen tasapainorata

  • esteitä, joita pitkin voi tasapainoilla ja hyppiä: voimistelupenkkejä, steppilautoja, hyppyjakkaroita ym.
  • ponnistuslaudalta tic tac
  • halutessanne muita parkourliikepaikkoja esim. ylityksiin
  • väisteltäviä esteitä: tötsiä, aitoja ym.
  • kuolemanheiluri (voimisteluköysi + jumppapallo + hyppynaru)
  • Laittakaa tarvittaessa kumilätkiä ja/tai liukuestemattoja estämään välineiden liukuminen lattialla.

Spotti 2: Rakentakaa alue, jossa on  ohuita ja paksuja patjoja alastuloon sekä eri korkuisia korokkeita, joilta voi tulla rollilla alas. (ks. tarvittaessa myös spotin 2 ohjevideo + lisätietoa kenttä ideoinnin tueksi)

  • ohuita patjoja lattialle (käytetään myös lopputehtävässä turva-alueena) ja turvaksi esteiden vierelle
  • korokkeita, joilta voi tulla rollilla alas, kuten patjapino, hyppypukki, hyppyarkku tai muu koroke (esim. näyttämölava)
  • paksuja patjoja alastuloon ja korokkeiksi

Lämmittelyyn: valitsemaanne lämmittelypeliin sopiva välineistö, esim. vanteita ja palloja.

aloitus ja radan rakentaminen 10-15 min

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”14446-1″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Tylsä juttu, treenaaminen on kivempaa, kun kaikki osallistuu tavoitteiden saavuttamiseksi.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14446-1-300″ count=1]

SAITTE 300 PISTETTÄ

Hyvä! Sitten vain treenaamaan!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14446-1-600″ count=1]

SAITTE 600 PISTETTÄ

Luksusta! Yhteistyössä on voimaa!

[/mycred_show_if]

 

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14446-2″ count=1]

Lämmittelypeli

Tällä kertaa pääsette pelaamaan suokikkipelinne kolmesta vaihtoehdosta, joita olette pelanneet aiemmilla kerroilla. Valitkaa yhteistuumin lämmittepypeli, katsokaa ohjeet ja eikun pelaamaan! Kuhunkin lämppäpeliin löydätte ohjeen ja videon painamalla oranssia nappia.

  • Vinkki: jos teillä on runsaasti aikaa niin, voitte pelata useampaakin peliä.
  • lämmittelypeli 10 min

Peli 1: Nimipallopeli

Paina tästä jos haluatte kerrata ohjevideon. Video avautuu uuteen välilehteen.

Ohjeet: tässä pelissä testataan reaktiokykyä ja nimimuistia. Pelin kulku:

  1. Yksi koplalainen seisoo keskellä rinkiä, sanoo jonkun nimen ja heittää pallon suoraan ilmaan. 
  2. Pallon heittäjä väistää takaisin paikalleen. Se jonka nimi sanottiin, juoksee keskelle ja yrittää ottaa pallon kiinni.
  3. Pallon saanut sanoo jonkun toisen nimen ja heittää pallon ilmaan väistäen itse pois...

Huomioikaa pelissä seuraavat asiat:

  • Huolehtikaa, että jokaisen nimi tulee sanotuksi useampaan kertaan.
  • Jakakaa isompi ryhmä 6-9 henkilön piireihin, joista jokainen piiri saa yhden pallon.
  • Käyttäkää ensin pehmeää suurehkoa palloa (pehmopallo, lentopallo tms.), sitten voitte vaikeuttaa peliä vaihtamalla vielä isompaan jumppapalloon tai pieneen tennispalloon.

Variaatioita pelistä:

  • Jos saa pallon kiinni, niin kaikki hyppäävät ilmaan ja taputtavat kädet yhteen.
  • Jos palloa ei saa kiinni, niin koko ryhmä tekee kyykyn (huom. kannustava ilmapiiri pitää kuitenkin olla).
  • Jos pelaatte useammassa piirissä, voivat ryhmäläiset vaihtaa piiriä aina oman heiton jälkeen.
  • Helpota peliä: sanotaan ryhmäläisen nimi ja heitetään pallo suoraan tälle sen sijaan, että yritettäisiin heittää suoraan ilmaan. Tämä variaatio toimii pienempien lasten kanssa, ja jos ryhmäläisillä on motorisia haasteita.
  • Vaikeuta tehtävää: kasvattakaa rinkiä, kunnes on haastavaa ehtiä ottamaan pallo kiinni.
  • Vaikeuta lisää: piirissä ollaankin selin kohti keskustaa tai päinmakuulla. On haastavaa!

Peli 2: Portaalihippa

Paina tästä jos haluatte kerrata ohjevideon. Video avautuu uuteen välilehteen.

Ohjeet: Hipat vangitsevat karkuunjuoksijoita vankilaulottuvuuteen ja pelastajat luovat portaaleja pakoreiteiksi:

  • 2-4 hippaa ottaa karkuunjuoksijoita kiinni. Jos hippa saa kiinni niin jää vangiksi ja pitää pysähtyä välittömästi paikoilleen siihen asentoon missä oli kiinniottohetkellä.
  • Pelastajia on 1-2 vähemmän kuin hippoja. Pelastaja tuo hulavanteen vangin luo valitsemaansa asentoon. Pelastettava vapautuu hyppäämällä vanteen läpi.

Peli 3: Luonnonmullistuspeli

Paina tästä jos haluatte kerrata ohjevideon. Video avautuu uuteen välilehteen.

Ohjeet: Ohjaaja huutaa aina jonkin luonnonmullistuksen ja laskee jostain luvusta esim. viidestä alas nollaan. Koplalaiset yrittävät ehtiä annetussa ajassa sovittuun suojapaikkaan. Kun ohjaaja sanoo: "vaara ohi", niin sitten saa kulkea taas kaikkialla salissa.

Luonnonmullistukset:

  • Tulva: pelastaudutaan kiipeämällä jonkin asian päälle.
  • Maanjäristys: juostaan yhdessä sovittuun väestönsuojaan, esim. ohut patja.
  • Kun olette pelanneet hetken, niin keksikää 1-3 omaa katastrofia ja suojautumistavat näihin. Pelatkaa tovi peliä niin, että myös uudet mullistukset ovat pelissä mukana.
[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”14446-2″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Harmillista. Mikä käynnisti riidan? Miettikää porukalla ratkaisu, että kuinka voitte jatkossa estää konfliktin syntymisen vastaavassa tilanteessa. 

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14446-2-300″ count=1]

SAITTE 300 PISTETTÄ

Hyvä! Sitten vain parkourtehtävien kimppuun!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14446-2-600″ count=1]

SAITTE 600 PISTETTÄ

Fantastista! Jatkakaa samalla innolla seuraavissa haasteissa!

[/mycred_show_if]

 

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14446-3″ count=1]

Spotti 1: Dynaaminen tasapaino

Kulkekaa rataa useita kertoja niin, että astutte vain sovituille esteille ja väistätte ansat, mitä olette rataan rakentaneet.

  • Aina, kun olette kulkeneet rataa 3-4 kierrosta, niin muuttakaa esteiden paikkoja ja kulkekaa rata taas muutaman kerran.
  • Lisähaaste 1: Lisätkää väisteltäviä esteitä radalle.
  • Lisähaaste 2: Vaihtakaa välillä kulkusuuntaa, jos se on radallanne mahdollista.
  • Huom! Jotta rata ei ruuhkaudu ja voitte kulkea rataa kovaa, on tärkeää jättää riittävästi tilaa edellä kulkevaan. Voitte vaikkapa sopia kohdan, johon odotatte edellä kulkevan pääsevän ennen liikkeelle lähtöä.
  • parkourtehtävät: spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min

Lisää tekemistä spotille: Onnistuisitteko kulkemaan radan sillä tavalla, että puolet koplasta lähtee samalla kulkemaan rataa toisesta suunnasta, jolloin joudutte väistämään radan aikana myös toisianne? Voitte tarvittaessa tehdä muutoksia rataan tätä tehtävää varten.

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14446-3-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

On ihan ok, vaikka jokin tehtävä ei tuntuisi omalta. Tuleeko teille mieleen ratkaisua, jolla saisitte tehtävän mielenkiintoisemmaksi?

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14446-3-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Hienoa! Miltä radan vaikeustaso tuntui? Olisitteko voineet muuttaa rataa jotenkin mielenkiinnon säilyttämiseksi?

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14446-3-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Loistavaa! Miltä rata tuntui muutoksen jälkeen?

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14446-3-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Parkourissa on aivan parasta päästä porukalla kehittelemään sopivia haasteita. Hyvä te!

[/mycred_show_if]

 

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14446-4″ count=1]

Spotti 2: Rolli takaperin

Harjoitellaan takaperinrollia tasaisella alustalla ja korokkeelta alas seuraavien harjoitteiden avulla:

  1. Kokeilkaa rollia taaksepäin ohuella patjalla. Rolli takaperin eroaa takaperinkuperkeikasta siten, että rollissa mennään pään sijaan toisen hartian yli, jolloin liike on helpompi.
  2. Kokeilkaa rollia matalalta esteeltä alas: esimerkiksi patjapinon reunalta alas patjalle, tai paksulta patjalta ohuelle patjalle. Liikkeeseen lähdetään selinmakuulta niin, että pää tulee patjan reunan yli, mutta hartiat ovat tukevasti patjalla.
  3. Voitte kokeilla rollia alas myös hieman korkeammalta esteeltä, esim. pukilta tai hyppyarkulta alas paksulle patjalle. Jälleen pää voi tulla esteen reunan yli, mutta hartioiden tulee olla tukevasti esteen päällä. Edellisten kahden tehtävän tulisi sujua hyvin, ennen kuin siirrytte rullaamaan korkeammilta esteiltä alas.
  • Huom. Turvallisuudesta. Takaperinrolli korokkeelta alas on hauska akrobatialiike itsessään ja lisäksi harjoittaa mm. taaksevoltin alastuloa. Taaksevolttia ei pidä lähteä kokeilemaan itsenäisesti, ellei liike ole varmasti jo hallussa. Taaksevoltin oppiminen vaatii pitkäjänteistä harjoittelua ja liikkeeseen perehtyneen opettajan.

parkourtehtävät: spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min

Helpota tehtävää:

  • Rollin harjoittelun voi aloittaa vaihtoehtoisesti patjaliukumäestä, jollaisen saa tehtyä esimerkiksi nostamalla paksun patjan toisesta reunasta korokkeen, kuten voimistelupenkin päälle.
  • Voitte harjoitella myös rullaamista sivuttain: mennään kippura-asentoon jossa rullaillaan sivuttainsuunnassa. Korokkeelta alastuloa voi kokeilla myös sivuttain rullaamalla.
  • Voitte harjoitella myös eteen pyöriviä liikkeitä, kuten etuperinkuperkeikkaa ja etuperinrollia.

Lisää tekemistä: Miettikää, mitä muita akrobatialiikkeitä/temppuja voisi tällä spotilla harjoitella ja kokeilkaa.

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14446-4-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Mikä saa teidät pitämään liikettä tyhmänä? Liike on erittäin tärkeä kaikille, jotka ovat kiinnostuneita akrobatiasta parkourin osana. Kaikesta ei toki tarvitse tykätä ja parkourista löytyy kyllä tekemistä kaikille.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14446-4-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Superia! Rolli taakse voi monista tuntua aluksi vaikealta ja vaivalloiselta, mutta harjoittelusta on paljon hyötyä. Liikkeeseen tutustuminen vähän kerrallaan on oikein hyvä strategia.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14446-4-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Hienoa! Harjoittelemalla kehittyy ja pitkäjänteisellä harjoittelulla on mahdollista siirtyä aina vain vaativimpiin liikkeisiin.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14446-4-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Huippu juttu! Akrobatialiikkeiden harjoittelu on mukavaa, turvallista ja kehittävää, kun harjoitellaan porukalla kannustavassa ilmapiirissä.

[/mycred_show_if]

 

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14446-5″ count=1]

Lopputehtävä: patjastuntteja

Tehtävää varten esittelemme muutaman erilaisen patjasuntin, mitä voitte kokeilla paksuilla patjoilla. Miettikää, että mitkä näistä onnistuu teidän välineistöllä ja kokeilkaa niitä.

Stuntti 1: Parkourylityksiä patjan yli

  • Yrittäkää kiivetä patjan yli, kun kaksi henkilöä pitää patjaa pystyssä.
  • Patjan sijaan voitte kiipeillä myös muiden korkeiden esteiden yli/päälle (esim. hyppyarkku, pukki, lava)

Stuntti 2: Kissanloikka kaverin kanssa pystyssä olevalle patjalle

  • 2 koplalaista yrittää hypätä yhtäaikaa kissanloikan pystyssä olevalle patjalle niin, että patja kaatuu.
  • Jos patja ei pysy itsekseen pystyssä, niin pari koplalaista voi olla patjan reunoilla pitämässä patjaa pystyssä kunnes patjan on aika kaatua liikkeen aikana.

Stuntti 3: Patjaralli

  • Otetaan juoksuvauhti ja hypätään patjalle niin, että patja liukuu eteenpäin.
  • Voitte hyppiä patjalle myös yhtäaikaa parin kanssa tai pienryhmässä, jolloin patjan saa liukumaan pidemmälle.
  • Tehtävä vaatii patjan, jonka saa liukumaan. Voitte kokeilla kääntää patjan toisin päin.

lopputehtävä 10-20 min

Lisää tekemistä: Jakautukaa noin 3 hlön pienryhmiin ja idoikaa omia stuntteja ja kokeilkaa niitä! Stunttien suunnittelussa on tärkeää miettiä, että liittyykö stunttiin turvallisuusriskejä ja minimoida riskit. Keskustelkaa siis idoistanne ohjaajan kanssa.

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”14446-5″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

No höh, koittakaas skarpata ensi kerralla.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14446-5-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Jes! Hienoa, että kokeilitte!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14446-5-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Loistavaa, stuntteihin tullaan palaamaan vielä tällä kaudella!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14446-5-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Aivan fantastista! Stuntteihin tullaan palaamaan vielä tällä kaudella!

[/mycred_show_if]

 

 

[mycred_show_if ctype=”suoritus” ref=”14446″ count=”3″][confetti][/mycred_show_if]

Palkintovideo

Taas on yksi treeni läpäisty, loistavaa! Klikatkaa treeni valmiiksi ja katsokaa tähän avautuvalta palkintovideolta, että millaisia ylityksiä kuvaustiimi keksi patjalla yrittää. Onnistuuko lazy vault? Entäpä kuinka käy apinaylityskokeiluiden?

Jättäkäähän taas palautetta siitä, miten treeni sujui! Kiitoksia!

Nähdään taas!