Kausi 4 Treeni 4

Tervetuloa loikkakoplaan

Tällä kertaa paha velho Urganauth yrittää valloittaa maailman! Tekemällä tehtävät ja vastaamalla kysymyksiin voitte kukistaa Urganauthin ja pelastaa maailman.

Vinkki tähän treeniin:

  • Jos teillä on lyhyet treenit tai viihdytte spoteilla yleensä pitkään, voitte jättää jomman kumman spotin pois, jotta ehditte lopputehtävään kukistamaan Urganauthin.

Loikkakoplatreenin rakenne:

  • aloitus ja radan rakentaminen (10-15 min)
  • lämmittelypeli (10 min)
  • parkourtehtävät: spotit 1 ja 2 (yht. 15-25 min)
  • lopputehtävä: Urganauthin kukistaminen (15-20 min)
  • loppusiivous ja palkintovideo (5-10 min)

Meihin voitte ottaa yhteyttä:

rasmus.kuvaja@parkourakatemia.fi

0505533442

Hauskaa treeniä!

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14447-1″ count=1]

Radan rakentaminen

Tällä kertaa rakennetaan pahan velhon Urganauthin tukikohta.

Spotti 1: Reitti Urganauthin luolaan. Rakentakaa rata, jossa on erilaisia esteitä, esimerkiksi:

  • rotkon ylitys kaatunutta puuta pitkin: tasapainoillaan esim. penkkejä pitkin
  • vaarallisen kosken ylitys kivillä hyppimällä: stride rata pienistä esteistä ja kumilätkistä
  • luolaa suojaavat aitarakennelmat: ylitetään tai hypätään esteen, esim. voimistelupenkkien yli
  • Urganauthin kätyrit: voimisteluköysiä tai pieniä esteitä (pehmopallot, tötsät), joihin voi osua mailalla
  • ansoja, joita täytyy väistellä: esim. radalle asetettuja tötsiä
  • mailoja

Spotti 2: Portti Urganauthin kammioon: rakentakaa rata, jossa on useita ansoitettuja portteja.

  • toisesta päästä korotettu voimistelupenkki
  • puolapuita tai seinää vasten nostettuja keppejä, joiden ali pitää päästä kaatamatta
  • rekkitanko jos löytyy, rekkitangon alle patjoja ja jokin este johon ei saa osua. Lisäämällä ponnistuslaudan tukevaa seinää vasten, voitte tehdä tic tac + alitus comboja.
  • muita esteitä, joiden ali pitää päästä osumatta esteisiin
  • artefakteja: suuri määrä pieniä esineitä, kuten palloja ja hernepusseja sekä kori johon näitä kerätään

Lopputehtävään:

  • Urganauthille 2 kpl esineitä joita voi heiluttaa, esim.  mailoja, lötköpötköjä tai hulavanteita
  • Urganauthin taikapata: saavi tai hulavanne, jonka sisälle kerätään esineitä

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”14447-1″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Harmi, kunnon radalla on paljon hauskempi seikkailla.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14447-1-300″ count=1]

SAITTE 300 PISTETTÄ

Hienoa, sitten vain etiäpäin!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14447-1-600″ count=1]

SAITTE 600 PISTETTÄ

Fantastista! Olette valmiita taistoon pahuutta vastaan!

[/mycred_show_if]

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14447-2″ count=1]

Lämmittelypeli

Luonnonmullistuspeli. Paha velho Urganauth aiheuttaa taikavoimillaan luonnonmullistuksia, joista koplan on selviydyttävä. Ohjaaja huutaa aina jonkin luonnonmullistuksen ja laskee jostain luvusta alas nollaan. Koplalaiset yrittävät ehtiä annetussa ajassa sovittuun suojapaikkaan. Kun ohjaaja sanoo: "vaara ohi", niin sitten saa kulkea taas kaikkialla salissa.

Luonnonmullistukset:

  • Tulva: pelastaudutaan kiipeämällä jonkin asian päälle.
  • Maanjäristys: juostaan yhdessä sovittuun väestönsuojaan, esim. ohut patja.
  • Kun olette pelanneet hetken, niin keksikää 1-3 omaa katastrofia ja suojautumistavat näihin. Pelatkaa tovi peliä niin, että myös uudet mullistukset ovat pelissä mukana.

lämmittelypeli 10 min

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”14447-2″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Urganauth aiheutti ikävästi tuhoa ja vetäytyi tyytyväisenä luolaansa juhlimaan. Ihmiset aloittavat jälleenrakennuksen ja haavoittuneet hoidetaan osaavin ottein. Nyt on koplalaisilla hyvä tilaisuus kerätä voimat ja yrittää päästä Urganauthin niskan päälle, kun velho keskittyy bilettämiseen.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14447-2-300″ count=1]

SAITTE 300 PISTETTÄ

Urganauth onnistui tuhoamaan paljon paikkoja, mutta onneksi kaikki selvisivät koetuksista ehjin nahoin. Urganauth on vetäytynyt luolaansa huilimaan ja nyt onkin koplalaisilla hyvä tilaisuus kerätä voimat ja yrittää päästä velhon niskan päälle!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14447-2-600″ count=1]

SAITTE 600 PISTETTÄ

Urganauth onnistui rikkomaan jonkin verran paikkoja, mutta ihmiskunta osoitti kestävyytensä ja uhreilta vältyttiin. Lannistuneena ja väsyneenä Urganauth vetäytyi kammioonsa kerämään voimiaan. Nyt on hyvä tilaisuus yrittää päästä pahan velhon niskan päälle!

[/mycred_show_if]

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14447-3″ count=1]

Spotti 1: reitti Urganauthin luolaan

Kulkekaa reitti Urganauthin luolaan ja häätäkää kaikki kätyrit pois. Kulkekaa rata mahdollisimman monta kertaa yrittäen osua mahdollisimman moneen "kätyriin".

  • Yrittäkää väistää reitillä olevat ansat.
  • Montako kätyriä saatte häädettyä luolasta? Voimisteluköydet ovat kätyreitä. Jos köysiä ei ole, asetelkaa esim. palloja ja tötsiä radan vierelle kätyreiksi; nostelkaa kätyrit paikoilleen aina, kun kaikki on kaadettu.
  • Kun olette harjoitelleet radan, niin vaikeuttakaa rataa lisäämällä väisteltäviä esteitä ja muuttakaa astinpaikkojen sijaintia. Mahdollisuuksien mukaan voitte myös lisätä rataan kätyreitä.
  • Spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min
[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14447-3-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Vaikeuksista huolimatta pääsitte lopulta luolaan. Muutama kätyri karkasi, muutamat jäivät vielä juonittelemaan kataluuksia ja osa vaikuttui urheudestanne niin, että paransi tapansa. Toivotte, ettei jäljelle jääneistä tule aikanaan uusia pahoja velhoja; aika näyttää…

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14447-3-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Pääsitte luolaan, hienoa! Suurin osa kätyreistä lannistui päättäväisyytenne edessä ja uskotte heidän parantavan tapansa. Muutama satunnainen kätyri jäi vielä kiusaksenne, mutta tiedätte että niistäkin selvitään.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14447-3-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Hääditte kaikki kätyrit ja pääsitte vahingoittumatta luolaan. Upeaa! Kätyrit lannistuivat sinnikkyytenne edessä ja uskotte heidän parantavan tapansa.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14447-3-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Hääditte kaikki kätyrit ja pääsitte vahingoittumatta luolaan. Kätyrit lannistuivat sinnikkyytenne edessä, paransivat tapansa ja lupasivat auttaa asutusten jälleenrakennuksessa. Löysitte myös salakäytävän ja saatte halutessanne rakentaa lisäreittejä viimeiseen tehtävään käyttäen välineitä / valitsemianne lattian viivoja!

[/mycred_show_if]

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14447-4″ count=1]

Spotti 2: portti Urganauthin salaiseen kammioon

Tie Urganauthin salaiseen kammioon vie ansoitetun portin kautta. Kammiosta löydätte lukuisia voimallisia taika-artefakteja, joiden uskotte auttavan Urganauthin kukistamisessa.

  • Kulkekaa pujahtelurata mahdollisimman monta kertaa.
  • Esteet ovat ansoja. Jos osuu ansaan, niin hälytyssireenit alkavat soida ja koplalaisen on peräännyttävä takaisin alkuun. Laittakaa ansa aina takaisin paikoilleen, jos se putoaa.
  • Aina, kun onnistutte kulkemaan radan kokonaan, voitte lisätä yhden artefaktin koriin.
  • Vaikeuttakaa rataa lisäämällä väisteltäviä esteitä ja/tai yrittämällä mennä rata mahdollisimman nopeasti.
  • Spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min

Jos esineet loppuvat, niin pitäkää kirjaa artefaktien lukumäärästä vaikkapa tukkimiehen kirjanpidolla, tai sopikaa, että jokainen muistaa itse oman lukemansa.

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14447-4-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Hienoa, että kokeilitte rataa. Tarvitsette artefakteja Urganauthin kukistamiseen.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14447-4-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Mainiota! Tarvitsette artefakteja Urganauthin kukistamiseen.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14447-4-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Loistavaa! Teillä on hyvät eväät Urganauthin kukistamiseen.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14447-4-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Fantastista! Teillä on hyvät eväät Urganauthin kukistamiseen! Löysitte myös salaisen kätkön, josta jokainen teistä löytää vielä 2 artefaktia lisää käyttöönne lopputaistoon!

[/mycred_show_if]

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14447-5″ count=1]

Lopputehtävä: Urganauthin kukistaminen

Urganauth varjelee taikapataa tarkasti. Vaikuttaa siltä, että Urganauth käyttää pataa pahojen taikojen loitsimiseen. Onneksenne padasta on keitokset loppuneet. Ainoa keino kukistaa velho, on tuhota pata taikavoimin.

  1. Muokatkaa rata lopputehtävään sopivaksi. Laittakaa radan päähän taikakattilaksi sopiva kori, ämpäri tai hulavanne, johon yritätte saada heitettyä esineitä.
  2. Kulkekaa rata useita kertoja kantaen aina yhtä artefaktia kerrallaan ja väistäkää Urganauth. Radan lopussa heittäkää artefakti pataan, jolloin pataan "tulee särö". Jokaisen artefaktin voi käyttää vain kerran.
  • Urganauth heiluu jossain kohti rataa sellaisella tavalla, että tämän väistäminen on mahdollista. Käyttämällä sählymailoja tai hulavanteita voitte vähentää riskiä että Urganauth tökkäisi kepin pään vahingossa jonkun silmään.
  • Taikapadan voi hajottaa lopullisesti heittämällä sitä tarpeeksi monella artefaktilla.
  • lopputehtävä 10-20 min

Urganauthin roolista: Urganauthina voi toimia ohjaaja tai ryhmädynamiikan salliessa joku koplalaisista.

Voitte muokata tehtävää ryhmällenne paremmin sopivaksi. Jos artefakteja on liian vähän tai ette ehtineet tehdä spottia 2, voitte kerätä tehtävää varten jokaiselle 5 artefaktia.

Jos aika meinaa loppua, voitte yksinkertaistaa lopputehtävää esimerkiksi seuraavin tavoin:

  • Radan sijasta kulkekaa kujaa, jossa ainoana ohitettavana esteenä on itse Urganauth.
  • Radan sijasta voitte viedä tai yrittää heittää kaikki esineet valitsemaanne kattilaan ja laskekaa, että paljonko saitte kerättyä.

Lisää tekemistä: Urganauthin kätyrit.

  • Eräässä pikkukylässä on vielä joitain Urganauthin kätyreitä, saatteko heidät paljastettua?
  • Peli toimii samankaltaisesti kuin silmäniskumurhaaja peli. Ohjaaja valitsee salaa 1-3 kätyriä
  • Kaikki kulkevat ympäriinsä parkouraten ja yrittävät tarkastaa onko muilla parkouraajilla puhtaat aikeet katsomalla silmiin ja arvioimalla luotettavuutta.
  • Kätyrit voivat taikoa muita parkourjaajia pois pelistä iskemällä silmää. Tässä tapauksessa uhri laskee mielessä hitaasti kymmeneen ja poistuu sitten pelialueelta.
  • Parkouraajat yrittävät selvittää, että ketkä ovat kätyreitä. Jos ryhmä äänestää jonkun olevan kätyri niin tämä kertoo osuiko epäily oikeaan ja poistuu joka pelialueelta oli epäily oikea tai ei.

 

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”14447-5″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Urganauth valloitti maailman ja toteuttaa nyt vapaasti omia hämäriä päämääriään. Maailmaan jäi kuitenkin suuri joukko ihmisiä, jotka ovat valmiita työskentelemään paremman tulevaisuuden eteen ja koplan keräämä arvokas tieto tulee auttamaan Urganauthin kukistamisessa. Se on tosin uusi tarina se…

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14447-5-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Pata posahti kovaäänisesti ja lensi luolan seinämän läpi. Etsimisestä huolimatta pataa ei löydy ja kaikessa hulinassa Urganauthkin pääsi pakenemaan. Pysäytitte Urganauthin kierot aikeet tällä kertaa ja maailma pelastui. Nyt on vain etsittävä velho ennen kuin hän alkaa punoa uusia koiruuksia, onneksi velho jätti aika selvät jalanjäljet kiiruhtaessaan…

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14447-5-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Suunnitelmanne padan rikkomiseksi toimi, pata alkoi säröilemään ja Urganauth menetti taikavoimansa lopullisesti. Kukistitte Urganauthin ja maailma pelastui! Epäilette kuitenkin, että joku voisi vielä korjata kattilan ja käyttää sitä hyvään tai pahaan. Niinpä piilotitte padan siinä toivossa, ettei uutta pahaa velhoa pääse enää syntymään. Teidät tullaan muistamaan historiankirjoissa rauhanajan palauttajina.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14447-5-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Suunnitelmanne toimi ja pata hajosi tuhkaksi, jonka sirottelitte tuuleen. Urganauth menetti voimansa ja teidän oli helppo vangita hänet rötöksistään. Kukistitte Urganauthin ja maailma pelastui! Luolasta löytyi myös lisää kiinnostavia artefakteja. Historian kirjoissa teidät tullaan muistamaan rauhanajan palauttajina ja kuuluisina aarteenmetsästäjinä. 

[/mycred_show_if]

 

[mycred_show_if ctype=”suoritus” ref=”14447″ count=”3″][confetti][/mycred_show_if]

 

Palkintovideo

Pääsitte treenin loppuun asti ehjin nahoin, mahtavaa! Voitte katsoa tehtävien palautteista, että tuhoutuiko asutukset mullistuksissa, miltä näyttää kätyrien tulevaisuus ja kukistuiko Urganauth lopullisesti.

Merkitkää treeni valmiiksi ja katsokaa palkintovideo. Seuraavilla kerroilla teitä odottaakin uudet seikkailut: luvassa on klassisia ja soveltavia parkourtreenejä sekä lisää teemakertoja mm. zombien ja stunttien parissa.

Kertokaa palautelomakkeella fiiliksiä tästä kerrasta. Kiitoksia!

Näkemisiin!