Kausi 4 Treeni 3

Tervetuloa loikkakoplaan

Tervetuloa Loikkakoplan neljännen kauden kolmansiin treeneihin! Tällä kerralla luvassa on ninjateemaisia parkourtehtäviä.

Loikkakoplatreenin rakenne:

  • aloitus ja radan rakentaminen (10-15 min)
  • lämmittelypeli (10 min)
  • parkourtehtävät: spotit 1 ja 2 (yht. 15-25 min)
  • lopputehtävä (10-20 min)
  • loppusiivous ja palkintovideo (5-10 min)

Ohjeita ja vinkkejä:

  • Tehtäviin on ohjeet videona ja tekstinä. Lisätietoa nappien takaa löydät lisää apuja ohjaustyöhön.
  • Tehtävän jälkeen painakaa ”valmis” ja vastatkaa kysymykseen, niin kerrytätte pisteitä ja mitaleita!
  • Palkintovideo on mahdollista katsoa treenin lopuksi, kun olette tehneet ainakin 3 tehtävää treenistä.
  • Kaikkia treenin tehtäviä ei tarvitse tehdä, jos haluatte käyttää enemmän aikaa yksittäisiin tehtäviin.

Meihin voitte ottaa yhteyttä:

rasmus.kuvaja@parkourakatemia.fi

0505533442

Hauskaa treeniä!

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14449-1″ count=1]

Radan rakentaminen

Spotti 1: seinäjuoksu

  • Voimistelupenkkejä ja puolapuut. Nostakaa penkit puolapuita vasten sellaiselle etäisyydelle toisistaan, että kultakin penkiltä voi astua seuraavalle.
  • Ohuita ja paksuja patjoja. Kuvan paikkojen lisäksi voitte lisätä patjoja lattialle myös penkkien alle ja eteen.
  • Huom. Huolehtikaa liukuestein, että penkit eivät pääse liikkumaan lattialla tai puolapuissa.
  • Voitte lisätä viimeiseen penkkiin korkeusmerkin, jota voi siirrellä. Huolehtikaa, ettei tule vaaraa, että merkkiin voisi tarkertua juostessa.
  • laskeutumismerkiksi esimerkiksi kumilätkiä.

Spotti 2: ninjamestari

  • kaltevasti seinää tai puolapuita vasten asetettu trampetti tai ponnistuslauta
  • hyppyarkku
  • paksu patja
  • Huom! Huomioikaa trampetin asettamisessa: estäkää trampoliinin liukuminen pois paikaltaan. Laittakaa trampetti kantavaa betoniseinää vasten. Huolehtikaa myös, ettei trampoliini naarmuta tai muuten vahingoita seinää.
  • laskeutumismerkiksi esimerkiksi kumilätkiä.
  • hulavanne

Lisäksi:

  • Lämmittelyyn hulavanteita tai sählymailoja
  • Lopputehtävään parkourpisteitä: esim. heilahduspaikka ja tarkkuushyppypaikka. Voitte jättää rakentamisen lopputehtävän alkuun.

aloitus ja radan rakentaminen 10-15 min

 

Vaihtoehtoja tehtävien rakentamiseen.

Jos ette saa aseteltua penkkejä puolapuita vasten ohjeiden mukaisesti, voitte koittaa keksiä vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa sivuttain seinäjuoksutehtävän (ks. spotin ohjeistus) esim.:

  • Jos teillä on useita ponnistuslautoja tai vastaavia, voitte asetella niitä puolapuita vasten penkkien tavoin. Laittakaa ohuita patjoja ympäristöön turvaksi.
  • Myös jämäkkää paksua patjaa pitkin voi juosta, mikäli saatte sellaisen tuettua erilaisia välineitä hyödyntäen melko jyrkkään kulmaan seinää/lavan reunaa/katsomoa vasten. Tukemisen apuna voi käyttää esim. hyppyarkkua.
  • Muistakaa tarkistaa rakennelmien tukevuus rakentaessa ja spottien aikana.
[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”14449-1″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Harmillista. Jäikö teille yhtään aikaa parkourille?

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14449-1-300″ count=1]

SAITTE 300 PISTETTÄ

Hienoa! Sitten vain kokeilemaan rataa.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14449-1-600″ count=1]

SAITTE 600 PISTETTÄ

Erinomaista! Radan rakentaminen vaatii koko tiimiltä omistautumista parkourille, mitä teiltä löytyy. Homma käy nopeasti kun kaikki auttaa.

[/mycred_show_if]

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14449-2″ count=1]

Lämmittelypeli

Portaalihippa. Hipat vangitsevat karkuunjuoksijoita vankilaulottuvuuteen ja pelastajat luovat portaaleja pakoreiteiksi:

  • 2-4 hippaa ottaa karkuunjuoksijoita kiinni. Jos hippa saa kiinni, niin jää vangiksi ja pitää pysähtyä välittömästi paikoilleen siihen asentoon, missä oli kiinniottohetkellä.
  • 1-2 koplalaista toimii pelastajina. Pelastaja tuo hulavanteen vangin luo valitsemaansa asentoon. Pelastettava vapautuu hyppäämällä vanteen läpi.

Lämmittelypeli 10 min

Lisää variaatioita peliin:

  • Voitte käyttää vanteen sijasta kahta sählymailaa, joiden välistä pitää hypätä.
  • pelastajalla voi olla 2 hulavannetta, joista molempien läpi pitää päästä.
  • Vaikeutus: pelastaja liikuttaa hulavannetta ja pitää hypätä liikkuvan esteen läpi.
  • Vaikeutus: myös pelastajan voi ottaa kiinni, silloin joku muu voi ottaa pelastajan roolin ottamalla vanteen kiinnijääneeltä pelastajalta ja pelastamalla tämän.
[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”14449-2″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Lämmittely on tärkeää sillä se valmistaa treeniin. Miettikää millainen lämmittely kiinnostaisi teidän koplaa ja luokaa omanlainen lämmittelyrutiini.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14449-2-300″ count=1]

SAITTE 300 PISTETTÄ

Mainiota: tästä on hyvä jatkaa spoteille!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14449-2-600″ count=1]

SAITTE 600 PISTETTÄ

Fantasista! Koplanne osaa heittäytyä treeniin!

[/mycred_show_if]

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14449-3″ count=1]

Spotti 1: Seinäjuoksu

Seinäjuoksu sivuttain! Yrittäkää juosta pitkin kaltevaa penkkirivistöä mahdollisimman sujuvasti. Kun tehtävä tulee tutuksi, muunnelkaa vaikeustasoa seuraavilla tavoilla:

  • Lisätkää laskeutumismerkki, johon tähtäätte: esim. kumiläpyskä, joogamatto tai ohut patja. Muutelkaa laskeutumismerkin kohtaa.
  • Lisätkää korkeustavoite laittamalla jokin merkki viimeisen penkin päälle. Huolehtikaa, että ei ole vaaraa kompastua tai takertua merkkiin. Säätäkää korkeustavoite itsellenne sopivaksi.
  • Jos teillä on paljon aikaa käytössä, voitte kääntää pisteen ja mennä tehtävää toiseen suuntaan.

Turvallisuudesta:

  • On tärkeää, että penkit eivät pääse liikkumaan maata tai puolapuita vasten. Kumilätkiä ja liukuestemattoja voi käyttää penkkien molemmissa päädyissä.
  • Tarkistakaa myös harjoittelun aikana, että penkit ja patjat pysyvät paikoillaan ja korjatkaa tarvittaessa.
  • Aloittakaa juoksun harjoittelu matalalla ennen kuin yritätte juosta korkeammalla.
  • Voitte lisätä ohuita tai paksuja patjoja ympärille.

Spotit 1-2 yht. 15-25 min

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14449-3-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Onneksi parkourista löytyy mielenkiintoista tekemistä jokaiselle. Tehtävää varioimalla sen parissa viihtyy pidempään ja kehittyy parkouraajana.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14449-3-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Hienoa, että kokeilitte tehtävää. Tehtävää varioimalla sen parissa viihtyy pidempään ja kehittyy parkouraajana.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14449-3-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Loistavaa! Tehtävää varioimalla sen parissa viihtyy pidempään ja kehittyy parkouraajana.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14449-3-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Täydellistä! Tehtävää varioimalla sen parissa viihtyy pidempään ja kehittyy parkouraajana.

[/mycred_show_if]

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14449-4″ count=1]

Spotti 2: Ninjamestari

Ponnistakaa juoksuvauhdista kaltevalta trampoliinilta patjalle eri tavoin:

  • Ponnistakaa yhdellä jalalla trampoliinilta esteen päälle ja esteen päältä patjalle.
  • Ponnistakaa kahdella jalalla trampoliinilta esteen päälle ja sitten patjalle.
  • Ponnistakaa esteen yli patjalle.
  • Lisätkää laskeutumismerkki, johon tähtäätte.
  • Koittakaa hypätä vanteen läpi.
  • Keksikää oma tapa vaikeuttaa tehtävää.

Huom. Valvokaa spotin aikana porukalla, että esteet pysyvät paikoillaan. Jos jokin este liikahtaa, korjatkaa se paikoilleen ennen seuraavan suoritusvuoroa.

  • spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min
[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14449-4-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Ei se mitään. Ehkäpä seuraava tehtävä motivoi enemmän.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14449-4-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Hienoa! Tästä on hyvä jatkaa ninjailua seuraavilla kerroilla.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14449-4-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Upeaa, olette osoittaneet, että olette eteviä ninjailussa!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14449-4-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Teillä on luova ote, mahtavaa!

[/mycred_show_if]

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14449-5″ count=1]

Lopputehtävä

Ninjahiiviskelypeli. Ohjaaja kulkee katse aina eteenpäin ja yrittää saada ninjat kiinni työssään. Ninjat yrittävät tehdä salaisia tehtäviä mahdollisimman monta kertaa ohjaajan huomaamatta.

  • Jos ohjaaja näkee ninjan, niin ninja jähmettyy. Jähmettyneen ninjat voi pelastaa koskemalla tätä hartiaan ohjaajan huomaamatta.
  • Salaiset tehtävät: sopikaa salaiset tehtävät etukäteen. Tehtäviä ovat spottien tehtävät ja kaverin pelastaminen. Keksikää näiden lisäksi ainakin 3 muuta tehtävää esim. tarkkuusheilahdus köydellä.
  • Ohjaaja voittaa ninjat, jos ohjaaja saa kaikki kiinni.
  • lopputehtävä 10-20 min

Voitte halutessanne pitää kirjaa tehtävien suorittamisesta:

  • Kirjoittakaa etukäteen ylös paperille kaikki parkourtehtävät, mitkä valitsette salaisiksi tehtäviksi.
  • Aina tehtävän tekemisen jälkeen ninjat voivat käydä laittamassa puumerkin tehtävän kohdalle. Voitte sopia, että lapun luona on turvapaikka, josta ohjaaja ei voi ottaa kiinni.
  • Laskekaa/arvioikaa lopuksi, että paljonko saitte porukalla tehtyä tehtäviä.
[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”14449-5″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Sepä harmillista. Minkä takia tehtävä meni plörinäksi?

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14449-5-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Hyvä! Onnistuitte kokeilemaan peliä.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14449-5-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Huippua! Olette taitavia ninjoja!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14449-5-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Fantastista! Olette ihan ammattilaisia ninjailussa.

[/mycred_show_if]

 

[mycred_show_if ctype=”suoritus” ref=”14449″ count=”3″][confetti][/mycred_show_if]

Palkintovideo

Pääsitte treenin loppuun asti, fantastista! Siivoilkaa paikat, painakaa ”merkitse treeni valmiiksi” -nappia ja katsokaa palkintovideo. Videolla pääsette kurkkaamaan jälleen kulissien taakse: ninjamestarispotin kuvaaminen ei mennyt kerralla nappiin.

Vastaamalla nopeaan palautekyselyyn voit auttaa meitä kehittämään tätä ja tulevia Loikkakopla -treenejä: Paina tästä ja jätä palautetta.

Kiitos treenistä!