Kausi 4 Treeni 13

Tervetuloa Loikkakoplaan

Tervetuloa Loikkakoplan neljännelle kaudelle treeniin 13!

Loikkakoplatreenin rakenne:

  • aloitus ja radan rakentaminen (10-15 min)
  • lämmittelypeli (10 min)
  • parkourtehtävät: spotit 1 ja 2 (yht. 15-25 min)
  • lopputehtävä (10-20 min)
  • loppusiivous ja palkintovideo (5-10 min)

Ohjeita ja vinkkejä:

  • Tehtäviin on ohjeet videona ja tekstinä. Lisätietoa nappien takaa löydät lisää apuja ohjaustyöhön.
  • Tehtävän jälkeen painakaa ”valmis” ja vastatkaa kysymykseen, niin kerrytätte pisteitä ja mitaleita!
  • Palkintovideo on mahdollista katsoa treenin lopuksi, kun olette tehneet ainakin 3 tehtävää treenistä.
  • Kaikkia treenin tehtäviä ei tarvitse tehdä, jos haluatte käyttää enemmän aikaa yksittäisiin tehtäviin.

Meihin voitte ottaa yhteyttä:

rasmus.kuvaja@parkourakatemia.fi

0505533442


Hauskaa treeniä!

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14481-1″ count=1]

Radan rakentaminen

Spotti 1: läpihyppy

  • 3 kaistaa, joissa ohuita patjoja tai patja-/permantorullia
  • Este, jonka päältä voi ponnistaa hyppyyn, esim. hyppyjakkara tai voimistelupenkki
  • voimistelupenkki ja ylitettävä este, esim. hyppyarkku, pukki, voimistelupenkkipino tms.
  • eri kokoisia hulavanteita ja keppejä tai sählymailoja

Spotti 2: temppuseinä

  • puolapuut
  • 2-3 voimistelupenkkiä nostettuna puolapuita vasten pystyyn
  • paksu patja
  • hyppyarkku
  • ohuita patjoja ympäristöön
  • tarvittaessa liukuesteitä

aloitus ja radan rakentaminen 10-15 min

Temppuseinän voi tehdä myös ilman paksua patjaa laittamalla pelkän voimistelupenkin puolapuita vasten pystyyn (+ hyppyarkku etupuolelle ja ohuita patjoja sivuille + tarvittaessa liukuesteitä). Tällainen seinä rajoittaa hieman tekemistä, mutta mahdollistaa kuitenkin monenlaisen temppuilun.

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”14481-1″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Sittenhän ette saa tästä tehtävästä pisteitä. Miettikää mitä voitte tehdä, jotta pääsette treenaamaan.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14481-1-300″ count=1]

SAITTE 300 PISTETTÄ

Hyvää työtä!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14481-1-600″ count=1]

SAITTE 600 PISTETTÄ

Erinomaista työtä! Palkinnoksi saatte täysien pisteiden lisäksi hyvät treenispotit tälle kerralle!

[/mycred_show_if]

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14481-2″ count=1]

Lämmittelypeli: apinahippa

Hipat ottavat kiinni koplalaisia. Kun jää kiinni, niin pitää alkaa kulkea apinakulkua (apinaylitystekniikka) ja etsiä toinen apinakulkua etenevä koplalainen. Sitten pelataan kivi-paperi-sakset peli, jonka voittaja pääsee palaamaan takaisin peliin ja häviäjä joutuu jatkamaan apinakulkua löytääkseen seuraavan vastustajan k-p-s -otteluun.

 

lämmittelypeli 10 min

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”14481-2″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Harmi, ei nimi miestä pahenna. Tämän pelin tarkoitus on kehittää haastavan apinaylityksen tekniikkaa sekä lihasvoimaa. Voisitteko vaikka kulkea pari kertaa sali päästä päähän apinatekniikalla?

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14481-2-300″ count=1]

SAITTE 300 PISTETTÄ

Hienoa! Huomasitteko, että tämän pelin tarkoitus on kehittää haastavan apinaylityksen tekniikkaa sekä lihasvoimaa.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14481-2-600″ count=1]

SAITTE 600 PISTETTÄ

Loistavaa! Kehititte juuri haastavan parkourtekniikan, apinaylityksen, tekniikkaa sekä lihasvoimaa.

[/mycred_show_if]

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14481-3″ count=1]

Spotti 1: läpihyppy

Harjoitelkaa erilaisia läpihyppytekniikoita. Harjoitteet kuhunkin tekniikkaan on listattu vaikeusjärjestyksessä.

Klassinen läpihyppy

  1. Käykää lattialla kokeilemassa läpihypyn asento: istuma-asento, jossa jalat suorana ja vartalo kumarassa mahdollisimman lähellä jalkoja.
  2. Hypätään esteeltä ponnistaen kepin yli edellä harjoitellussa asennossa.
  3. Hypätään esteeltä ponnistaen hulavanteen läpi.

Läpimeno ylityksestä

  1. Ylitetään este käsien kautta ja viedään jalat kepin yli maahan.
  2. Ylitetään este käsien kautta ja pujahdetaan vanteen läpi jalat edellä.

Läpimeno yhdistettynä rolliin

  1. hypätään kepin yli 1 jalka edellä ja tehdään heti perään rolli.
  2. hypätään vanteen läpi kumarassa 1 jalka edellä ja tehdään heti perään rolli.

Huom. Asiaa hulavanteiden käytöstä:

  • Voitte helpottaa liikkeitä kääntämällä hulavannetta hieman kulmaan.
  • Harjoittelussa voi käyttää valmiiksi vääntyneitä hulavanteita, jos sellaisia löytyy.
  • Sopikaa, että vanteen kannattelijan pitää päästää heti irti, jos läpihyppääjä näyttää takertuvan vanteeseen. Näin ehkäistään vanteiden rikkoutumista.
  • Vanteen voitte korvata kahdella kepillä tai mailanvarrella, joita pidetään eri tasoissa.

spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min

Jos jää aikaa, voitte keksiä myös omia läpimenotapoja.

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14481-3-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Hyvä! Saisitteko loputkin innostettua kokeilemaan?

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14481-3-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Jea! Joskus on järkevää keskittyä kerrallaan yhteen tekniikkaan ja hioa sitä!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14481-3-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Jea! Löysikö jokainen suosikkitekniikan läpimenoon?

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14481-3-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Jea! Mikä oli suosikkitekniikkanne? Tiedättekö ulkoa lähiympäristöstänne sopivia läpihyppyspotteja?

[/mycred_show_if]

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14481-4″ count=1]

Spotti 2: temppuseinä

Kokeilkaa temppuseinällänne seuraavia liikesarjoja ja kehitelkää omia:

  1. Mennään hyppyarkun päälle ja loikataan sitten patjaseinälle ja sivukautta alas lattialle.
  2. Tehdään ylityksestä suoraan kissanloikka patjaseinälle, minkä jälkeen kiivetään ylös ja hypätään sivukautta alas.
  3. Kehitelkää omia liikesarjoja!
  • Keskustelkaa ennen temppuilua hetki turvallisuudesta. Katsokaa omaa seinäänne ja miettikää, että mitä riskejä teidän seinärakennelman käyttöön mahdollisesti liittyy. Miten voitte välttää erityisesti päähän kohdistuvat iskut temppuja kehitellessä?
  • Huom! Varmistakaa, että esteet pysyvät paikoillaan ja siirtäkää tarvittaessa paikoilleen. Tarvittaessa joku voi auttaa pitämään patjaa paikoillaan, jos hyppyarkku ei tue seinämää riittävästi.

spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14481-4-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Niinpä, temppuseinä on kieltämättä varsin kiehtova oleskelupaikka. Annoittehan kaikille tilaa seinällä?

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14481-4-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Nastaa! Tämä väline innostaa mielikuvistusta!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14481-4-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Nastaa! Keksittekö, että minkälaisissa paikoissa ulkona voisi törmätä samankaltaisiin rakennelmiin?

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14481-4-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Nastaa! Uusilla akrobatiavälineillä onkin erityisen tärkeää huolehtia omasta ja muiden turvallisuudesta. Keksittekö, että minkälaisissa paikoissa ulkona voisi törmätä samankaltaisiin rakennelmiin?

[/mycred_show_if]

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14481-5″ count=1]

Lopputehtävä: ihmisparkour

Jakautukaa noin 4-5 hlö:n ryhmiin ja kulkekaa ihmisparkourrataa esim. salin päästä päähän. Pienryhmä asettuu jonoon, jossa viimeistä lukuunottamatta jokainen koplalainen ottaa jonkin asennon, jonka yli tai ali on mahdollista mennä. Jonossa viimeinen koplalainen kulkee ihmisesteiden muodostaman radan ja asettuu lopuksi itsekin ihmisesteeksi jonon etummaiseksi. Nyt viimeisenä oleva koplalainen kulkee vuorostaan radan jne...

  • Huom. rata voi kulkea myös kiinteiden parkouresteiden kautta.
  • Huomioikaa ihmisesteinä olevien turvallisuus: ihmisesteen päältä ei saa esim. ponnistaa hyppyyn, koska se tekee kipeää.
  • Esimerkkejä asennoista, jotka pystyy ylittämään hyvin: kontta-asento, sykkyräasento, punnerrusasento, makuuasento.

lopputehtävä 10-20 min

Jos teille jää ylimääräistä aikaa, muistelkaa mitä pelejä olette kauden aikana olleet ja äänestäkää suosikkinne. Sitten vain pelaamaan!

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”114481-5″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Noni, mistäs tässä oikein oli kyse? Loppuiko kenties jaksaminen? Ihmisparkour vaatii onnistuakseen ainakin keskittymistä, hyvän ryhmähengen ja itseluottamusta.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14481-5-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Hienoa, saisitteko kannustettua kaikki mukaan?

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14481-5-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Mahtavaa! Ihmisparkouriin ei kaikki ryhmät pystykään, koska se vaatii hyvän ryhmähengen ja itseluottamusta koplalaisilta.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14481-5-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Aivan fantastista! Ihmisparkouriin ei kaikki ryhmät pystykään, koska se vaatii hyvän ryhmähengen ja itseluottamusta jokaiselta koplalaiselta.

[/mycred_show_if]

 

[mycred_show_if ctype=”suoritus” ref=”14481″ count=”3″][confetti][/mycred_show_if]

 

Palkintovideo

Jälleen olisi palkintovideon aika. Pääsette jälleen kerran näkemään salaista videomateriaalia meidän konkarien parkourharjoituksista, kun Jaakko yrittää ottaa erittäin vaativan läpihypyn haltuun.

Jättäkäähän taas palautetta meille, niin voimme kehittää treenejä ????

Kiitos treeneistä ja palautteista!