Kausi 4 Treeni 11

Tervetuloa loikkakoplaan

Tervetuloa Loikkakoplan neljännelle kaudelle treeniin 11!

Loikkakoplatreenin rakenne:

  • aloitus ja radan rakentaminen (10-15 min)
  • lämmittelypeli (10 min)
  • parkourtehtävät: spotit 1 ja 2 (yht. 15-25 min)
  • lopputehtävä (10-20 min)
  • loppusiivous ja palkintovideo (5-10 min)

Ohjeita ja vinkkejä:

  • Tehtäviin on ohjeet videona ja tekstinä. Lisätietoa nappien takaa löydät lisää apuja ohjaustyöhön.
  • Tehtävän jälkeen painakaa ”valmis” ja vastatkaa kysymykseen, niin kerrytätte pisteitä ja mitaleita!
  • Palkintovideo on mahdollista katsoa treenin lopuksi, kun olette tehneet ainakin 3 tehtävää treenistä.
  • Kaikkia treenin tehtäviä ei tarvitse tehdä, jos haluatte käyttää enemmän aikaa yksittäisiin tehtäviin.

Meihin voitte ottaa yhteyttä:

rasmus.kuvaja@parkourakatemia.fi

0505533442


Hauskaa treeniä!

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14453-1″ count=1]

Radan rakentaminen

Spotti 1: kissanloikka. Rakentakaa kaksi kissanloikan harjoituspaikkaa käyttäen seuraavia välineitä.

  • steppilauta ja puolapuut
  • voimistelupenkki ja puolapuut
  • 2 kpl ponnistuspaikkoja: esim. steppilautoja, hyppyjakkaroita tai kumilätkiä
  • 2 kpl laskeutumismerkkejä esim. kumilätkiä
  • ohuita patjoja
  • 2 aitaa

Spotti 2: Heiluminen

  • 2 korkeaa rekkitankoa
  • paksu patja
  • ohuita patjoja tai paksu patja
  • hyppyarkku
  • hyppelyrata pieniä välineitä käyttäen
  • hulavanne

Lämmittelyä varten levitelkää lisäksi kumilätkiä, hulavanteita ym. pieniä esteitä ympäri salia. Salissa olevien esteiden lukumäärä spottien esteet mukaan luettuna tulisi olla muutama enemmän, kuin koplalaisia on.

 

aloitus ja radan rakentaminen 10-15 min

Jos teillä ei ole rekkitankoa, voitte harjoitella heiluntoja voimistelurenkailla ja/tai -köysillä. Katsokaa spotin ohjevideo ja keksikää tapa soveltaa tehtävät renkaille/köysille.

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”14453-1″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Harmi juttu, mutta tästä voi mennä vain paremmaksi!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14453-1-300″ count=1]

SAITTE 300 PISTETTÄ

Hyvä! Mikä asia onnistui rakentamisessa erityisen hyvin?

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14453-1-600″ count=1]

SAITTE 600 PISTETTÄ

Ultrahyvä! Tästä on hyvä jatkaa!

[/mycred_show_if]

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14453-2″ count=1]

Lämmittelypeli: merihirviöpeli

Pelissä kaikki parkouresteet ovat saaria ja lattia on vettä. Ohjaaja on merihirviö, joka yrittää valloittaa saaren. Merihirviö liikkuu kävellen ja yrittää päästä astumaan sellaisen saaren päälle, jossa ei ole yhtään koplalaista. Koplalaiset voivat estää merihirviötä ainoastaan astumalla itse tyhjän saaren päälle seisomaan. Kun ohjaaja pääsee valloittamaan saaren, niin sitten voitte aloittaa uuden erän.

  • Tavoitteena on, että ryhmä oppii estämään yhteistyöllä merihirviötä tehokkaammin, jolloin jokainen erä kestää edellistä pidemmän aikaa.
  • Saaria tulisi olla lukumäärältä ainakin muutama enemmän, kuin koplalaisten lukumäärä.

Variaatioita:

  • Peliä voi vaikeuttaa lisäämällä saarien määrää ja lisäämällä merihirviön kulkemisnopeutta.
  • Jos koplalaiset juoksevat liikaa merihirviön vieressä, kannattaa vaikeuttaa peliä sopimalla, että koplalaisen pitää jäädä saarelle aina hetkeksi huilimaan tekemällä kyykkyhypyn, ennen kuin saa astua taas mereen.
  • voitte kokeilla pelata peliä myös niin, että koplalaiset eivät saa astua mereen.

lämmittelypeli 10 min

  • Koplalaisetkin voivat toimia hirviönä, jos ryhmädynamiikka sallii. On tärkeä ymmärtää, että merihirviön tehtävä ei ole todellisuudessa kilpailla koplaa vastaan, vaan toimia ikäänkuin pelin johtajana, joka mahdollistaa hauskanpidon ja jännittävistä tilanteista selviämisen ryhmälle.

Jos ryhmäkoko on suuri, niin voitte kokeilla seuraavia variaatioita:

  • Kokeilkaa peliä niin, että merihirviöitä onkin 2 tai enemmän. Saaren valtaamisen merkiksi merihirviö jää istumaan valloittamalleen saarelle. Peli päättyy kun jokainen hirviö on saanut saaren vallattua tai ohjaaja päättää erän.
  • Voitte jakaa salin puoliksi ja pelata peliä kahdessa eri ryhmässä
  • Jos välineet eivät meinaa riittää: voitte jakaa salin ja ryhmän puoliksi niin, että puolet ovat tavallista hippaa ja puolet kokeilee merihirviöpeliä.
[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”14453-2″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Häh? Kuis nyt sillain?

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14453-2-300″ count=1]

SAITTE 300 PISTETTÄ

Hyvin puolustettu! Ottakaa ihmeessä joskus toistekin erä tätä niin, että jokainen pääsee puolustamaan vapaita saaria.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14453-2-600″ count=1]

SAITTE 600 PISTETTÄ

Hyvin puolustettu! Puolustaminen on tehokkainta, kun koko joukko osallistuu. Hyvä te!

[/mycred_show_if]

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14453-3″ count=1]

Spotti 1: Pitkiä kissanloikkia

Treenatkaa pitkiä kissanloikkia (cat leap) kahdella erilaisella pisteellä:

  1. Yritetään hypätä juoksuvauhdista mahdollisimman pitkä kissanloikka steppilaudalle. Sitten kiivetään puolapuissa sivusuuntaan ja ponnistetaan kissanloikalla pois esteen yli ohuelle patjalle tai alastulomerkille.
  2. Yritetään hypätä juoksuvauhdista pitkä kissanloikka kaltevalle voimistelupenkille, minkä jälkeen kiivetään penkki ylös asti. Sitten kiivetään puolapuita sivusuuntaan ja ponnistetaan puolapuista kissanloikalla pois esteen yli ohuelle patjalle tai alastulomerkille.

Molemmilla pisteillä tarkoitus on pidentää kissanloikkaa viemällä ponnistusmerkkiä pikkuhiljaa kauemmaksi. Steppilauta tai vastaava on on hyvä ponnistusalusta, tarvittaessa voitte käyttää ponnistusalustana myös kumilätkää. Voitte kokeilla viedä ponnistusmerkkiä myös sivusuuntaan. Myös alastulomerkkiä voi siirtää pikkuhiljaa kauemmaksi.

  • spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min

Parkouraajat mittaavat usein hyppyjen pituutta kokeilemalla astelemalla, että montako jalan mittaa mahtuu ponnistuspisteeltä laskeutumispisteelle.

 

Jos aikaa jää, voitte koittaa keksiä erilaisia temppuja kissanloikkaan esim. kissanloikkaan hyppääminen kierteellä.

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14453-3-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Harmi juttu, on kuitenkin ihan ymmärrettävää, ettei kaikki tekniikat ole suosikkeja. Mikä on teidän suosikkitekniikkanne parkourissa?

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14453-3-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Hienoa! Mikä oli pisin hyppy minkä uskalsit tehdä?

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14453-3-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Erittäin hyvä! Mikä oli pisin hyppy minkä uskalsit tehdä?

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14453-3-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Fantastista! Teidän treeneissä on meininkiä!

[/mycred_show_if]

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14453-4″ count=1]

Spotti 2: heiluminen

Harjoitellaan heilumista (swing) korkeilla rekkitangoilla!

  1. Yrittäkää ottaa heilumalla vauhtia ja päästä laskeutumaan alastulomerkille.
  2. Yrittäkää ottaa heilumalla kovat vauhdit ja päästä hyppyarkun päälle.
  3. Yrittäkää yhdistää heiluminen askelylitykseen!
  4. Yrittäkää heilahtaa vanteen läpi.
  5. Laskeutukaa heilumisesta yhdelle jalalle jatkaen siitä suoraan loikkarataan.

Huom. heilahtaessa pois eteenpäin tulee nykäistä käsillä taaksepäin, ettei päädy maahan selälleen. Harjoitteluvaiheessa kannattaa laittaa alastulokohde alkuun melko lähelle. Tangon alapuolella on hyvä olla patja, jotta vahingon sattuessa ei tule lyöneeksi päätä kovaan maahan tai esteeseen.

Spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min

Jos rekkitanko puuttuu, on heilumista mahdollista harjoitella voimistelurenkailla tai köysillä. Heilumisliike ei vastaa videolla esiteltyä, mutta pääsette kuitenkin harjoittamaan käsivoimaa, roikkumista ja erilaista heilumisliikettä.

  • "Staattinen heilunta". Hypätään roikkumaan korkeisiin renkaisiin tai melko korkealle kahden köyden varaan. Ideana on yrittää saada kroppa heilumaan niin, että renkaat/köydet liikkuvat vain vähän.
  • Pitkä liaaniheilahdus. Lähdetään esteen päältä ja yritetään tehdä tarkkuusheilahdus mahdollisimman pitkän matkan päähän toiselle esteelle.
  • Voitte kehitellä tapoja tehdä videolla esiteltyjä haasteita ja tehtäviä.

Vaihtoehtoisesti voitte toistaa jonkin aiemman treenin suosikkispotin!

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14453-4-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Ei se mitään. Miksi heiluminen jäi vähiin? Oliko syy esim. motivaatiossa, ryhmähengessä tai ajan riittävyydessä?

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14453-4-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Hienoa! Heiluminen ei olekaan ihan helppo parkourliike!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14453-4-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Huippuhyvä! Ilmankos teidän kopla on selvinnyt neloskauden loppupuolelle asti!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14453-4-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Aivan huippua! Ilmankos teidän kopla on selvinnyt neloskauden loppupuolelle asti! Teillä on oikea parkouraajan asenne!

[/mycred_show_if]

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14453-5″ count=1]

Lopputehtävä: turvahippa

Pelissä hippa sanoo jonkin turvapaikan ja kaikki koplalaiset yrittävät juosta sinne. Samalla hippa ottaa koplalaisia kiinni. Kiinnijääneet joutuvat vankilaan istumaan seinää vasten "roomalaiseen tuoliin". Vangit voidaan pelastaa antamalla ylävitonen. Kun kaikki vapaat koplalaiset ovat päässeet turvapaikkaan, niin hippa ilmoittaa uuden turvapaikan ja peli jatkuu...

  • Voitte ottaa lisähaasteen, että turvaan ei saa mennä, ennen kuin kaikki edelliskierroksella vangiksi jääneet on pelastettu. Hippa ei saa vartioida vankeja vaan koittaa jahdata vapaana olevia.
  • Voitte vaikeuttaa peliä sillä, että matkalla turvaan pitää käydä tekemässä yksi parkourliike.

lopputehtävä 10-20 min

Jos teillä jäi aikaa, voitte kokeilla tehdä maksimiloikkia! Yrittäkää tehdä paikoiltaan lähtien presi eli tarkkuushyppy viivalle tai esteelle. Onnistunut hyppy päättyy paikoilleen. Mitatkaa onnistuneen hypyn matka testaamalla astelemalla, että montako jalkaa hypyn pituus oli. Sitten voitte kokeilla samaa, mutta juoksuvauhdilla. Kuinka paljon pidemmälle pääsette?

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”14453-5″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Miksi näin kävi? Jos pelit eivät niin kiinnosta, voitte seuraavilla kerroilla miettiä vaihtoehtoista tekemistä treenin loppupuolelle (esim. parkourhaasteita).

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14453-5-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Hyvä, ehditte sentään ottamaan pikaerän!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14453-5-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Erittäin hyvä! Tähän on hyvä päättää treenit!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14453-5-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Upeaa! Tällä tavoin peleihin saa lisättyä parkouria!

[/mycred_show_if]

 

[mycred_show_if ctype=”suoritus” ref=”14453″ count=”3″][confetti][/mycred_show_if]

 

Palkintovideo

Jälleen on yksi treeni suoritettu ja neloskausi on jo pitkällä. Antakaa itsellenne aplodit! Merkitkää treeni valmiiksi ja katsokaa videolta kuvauspäivän kohellusta. Meillä olisi muutama ehdotus turvahippaan kiinnijäämisen rangaistukseksi, kun seuraavan kerran pelaatte sitä!

Jättäkäähän taas palautetta meille, niin voimme kehittää treenejä ????

Kiitos treeneistä ja palautteista!