Kausi 3 Treeni 7

Tervetuloa

Tervetuloa kolmannen kauden seitsemänteen treeniin! Tänään tehdään seinäponnistuksia ja harjoitellaan etuvolttia. Lopussa otetaan mittaa ninja warrior -haasteista.

Loikkakoplakerran rakenne:

  • aloitus ja radan rakentaminen (10 min.)
  • lämmittely (10 min.)
  • spotit 1 ja 2 (yht. 15-25 min.)
  • lopputehtävä (yht. 10-15 min.)
  • loppusiivous ja palkintovideo (5 min.)

Meihin voitte ottaa yhteyttä:

rasmus.kuvaja@parkourakatemia.fi

0505533442

Hauskaa treeniä!

[mycred_hide_if ref=”K3t7h1radanrakennus” balance=1 ctype=”suoritusnolla” ctype=”suoritus” comp=or ]

Radan rakentaminen

Spotti 1: Rakentakaa kaksi volttipistettä, jos välineet riittävät. Voitte myös muokata spottia treenin aikana.

  • 3 paksua patjaa
  • trampetti, ponnistuslauta tai hyppyjakkara
  • 3-4 ohutta patjaa
  • pari kumilätkää

Spotti 2: Seinäponnistus.

  • 1-2 ponnistuslautaa
  • hyppyarkku
  • 2 voimistelupenkkiä
  • ohuita patjoja
  • hulavanne

Lämmittely ja lopputehtävä:

  • 3 voimistelupenkkiä
  • kumilätkiä
  • köysiä tai renkaita (kannattaa ottaa esille vasta lopputehtävässä)
  • aloitus ja radan rakentaminen 10 min.

[/mycred_hide_if][mycred_show_if ref=”K3t7h1radanrakennus” ctype=”suoritusnolla” count=”1″]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Hyvänen aika! Kyllä tämän luokan urakat kannattaa hoitaa aivan itse eli omin pikku kätösin. ;P

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3t7h1radanrakennus300″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 300 PISTETTÄ

Hienoa! Mitä nopeammin tehtailee radan, sitä nopeammin pääsee treenaamaan!

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3t7h1radanrakennus600″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 600 PISTETTÄ

Mahtavaa! Kun rakentaa ripeästi, jää enemmän aikaa itse harjoitteluun!

[/mycred_show_if]

[mycred_hide_if ref=”K3t7h2lmmittely” balance=1 ctype=”suoritusnolla” ctype=”suoritus” comp=or ]

Lämmittelypeli

Pelataan klassikkopeliä nimeltä Loikkis-hippa. Lähdetään seinän vierestä.

  1. Hippa huutaa numeron, ja muut ottavat niin monta loikkaa, kuin hippa on huutanut.
  2. Sitten hippa loikkii yhden loikan vähemmän ja koettaa yltää ottamaan jonkun pelaajista kiinni.
  3. Jos hippa yltää toiseen koplalaiseen, tästä tulee hippa. Jos hippa ei yllä keneenkään, hän huutaa "tuli irti". Kaikki pelaajat juoksevat alkupisteeseen ja matkalla hippa koettaa saada jonkun kiinni.

Loikkakoplan Loikkis-versiossa matkalla on voimistelupenkkejä, joiden yli pitää loikkia pelin tiimellyksessä.

  • lämmittely 10 min.
[/mycred_hide_if][mycred_show_if ref=”K3t7h2lmmittely” ctype=”suoritusnolla” count=”1″]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Aijai! Peleissä on tärkeää noudattaa yhteisiä sääntöjä, jotta homma pysyy hauskana ja sujuvana.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3t7h2lmmittely300″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 300 PISTETTÄ

Oikein kaunista! Keskittykää ensi kerralla sopimaan säännöt alussa kunnolla, niin myöhemmin voi keskittyä pelaamiseen.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3t7h2lmmittely600″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 600 PISTETTÄ

Täydellistä! Kun säännöt ovat selvillä, voi rauhassa pelata menemään ja pitää hauskaa.

[/mycred_show_if]

[mycred_hide_if ref=”K3t7h3spotti1″ count=”1″ ctype=”suoritus” comp=”or” ctype=”suoritusnolla”]

Spotti 1: Etuvoltti

Aloitetaan harjoittelu tekemällä maassa kerätesti, jossa maataan selällään, tuodaan nopeasti ylävartalo ja polvet yhteen ja yritetään päästä samalla kyykkyyn. On tärkeää, että polvet ovat sen verran auki, että kuperkeikoissa tai volteissa ei vahingossa lyö itseään polvella kasvoihin.

Sitten edetään volttiharjoitteluun pisteille:

1. Tehdään sopivan patjakasan päälle ensin kuperkeikkaa, sitten kuperkeikkaa matalan esteen yli ja lopuksi voi kokeilla pyöräyttää etuvoltin kyykkyyn patjalle.

2. Tehdään trampetilta, ponnistuslaudalta tai hyppyjakkaralta joko lentokuperkeikkaa tai etuvolttia patjalle. Pro-parkourhaasteena voi kokeilla laskeutua voltista tarkasti kumilätkän päälle.

  • spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min.

Helpota tehtävää: yrittäkää hypätä ensin jaloilleen patjakasalle tai patjalle ja kokeilkaa vasta alastulon jälkeen tehdä kuperkeikka patjalla.

[/mycred_hide_if][mycred_show_if ref=”K3T7H3Spotti1500″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Voi aivan kauhea paikka! Kokeilkaa myös vähän kuperkeikkoja, koska eihän sitä tiedä, vaikka ne alkaisivatkin kiinnostaa.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T7H3Spotti11000″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Hienoa! Kannattaa aina kokeilla, vaikka jokin ei oikein sytyttäisikään, koska innostus voi tulla myöhemmin.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T7H3Spotti11500″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Loisteliasta! Kun toistaa paljon, tulee paremmaksi ja on entistä kivempaa tehdä lisää.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T7H3Spotti12000″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Aivan legendaarista! Kun kannustaa muita ja tekee paljon, niin osaamisella ei ole mitään rajaa!

[/mycred_show_if]

[mycred_hide_if ref=”K3T7H4Spotti2″ balance=1 ctype=”suoritusnolla” ctype=”suoritus” comp=or ]

Spotti 2: Seinäponnistus + ylitys

Harjoitellaan erilaisia seinäponnistusmuunnelmia.

Seinäponnistus + ylitys:

  • tic tac + mikä vain tapa mennä yli
  • tic tac + 1 käden sivuylitys
  • tic tac + pyörähdysylitys
  • tic tac + askelylitys taaksepäin

Seinäponnistus:

  • 1 voimistelupenkin yli
  • 2 voimistelupenkin yli
  • 2 voimistelupenkin yli ja samalla vanteen läpi

Haastetta liikkeisiin voitte lisätä mm. muuttelemalla esteiden etäisyyttä ponnistuspaikasta.

  • spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min.
[/mycred_hide_if][mycred_show_if ref=”K3T7H4Spotti2500″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Ei hätää! Aina ei tarvitse olla hauskaa, mutta liikkuminen on kivempaa, jos ottaa positiivisen asenteen.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T7H4Spotti21000″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Hienoa! Selvästi liikkumisen ilo kuplii pinnan alla.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T7H4Spotti21500″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

No mahtavaa! Hauskanpito ei ainakaan heikennä uuden oppimista.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T7H4Spotti22000″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Alkukantaisen eeppistä! Kun on hauskaa, tulee helposti tehneeksi eniten toistoja.

[/mycred_show_if]

[mycred_hide_if ref=”K3T7H6Lopputehtv” balance=1 ctype=”suoritusnolla” ctype=”suoritus” comp=or ]

Lopputehtävä: Ninja Warrior haasteet

Lopputehtävässä on tänään neljä eri haastetehtävää:

  1. Eteneminen köysiä tai renkaita pitkin koskematta maahan. Asettakaa köysien välille kumilätkät tai vastaavat, joiden päälle saa astua. Erikoishaasteena on päästä köydestä toiseen ilman, että koskee edes kumilätkiin.
  2. Eteneminen kahden voimistelupenkin välissä pelkästään käsien avulla niin, että jalat osuvat vain maassa oleviin kumilätkiin. Edetkää sekä eteen, että taaksepäin.
  3. Kiepahtelueteneminen käsien varassa niin, että toinen käsi on seinää ja toinen lattiaa vasten.
  4. Eteneminen roikkuen puolapuiden ylimmällä puolalla. Voi kulkea edestakaisin.
  • lopputehtävä yht. 10-15 min.
[/mycred_hide_if][mycred_show_if ref=”K3T7H6Lopputehtv” ctype=”suoritusnolla” count=”1″]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Voi voi! Toivottavasti keksimme ensi kerralle innostavampia haasteita.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T7H6Lopputehtv500″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Hienoa! Tämähän taitaa olla hyvä juttu, eikö vain? ;D

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T7H6Lopputehtv1000″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Loistavaa! Hyvällä asenteella haasteet aukeavat.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T7H6Lopputehtv1500″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Aivan hulppeata! Te selvästi innostutte haasteista. Koettakaa keksiä niitä myös vapaa-ajalla!

[/mycred_show_if]

[mycred_show_if ctype=”suoritus” ref=”12049″ count=”3″][confetti][/mycred_show_if]

Palkintovideo

Upeaa, olette jo palkintovideossa asti! Tänään spotilla 1 vilahtanut Petteri esittäytyy Parkour Akatemian Helsingin Vallilan salilla.

Ohjaaja, kysele koplalaisilta, mikä tänään oli mahtavinta, ja käy täyttämässä ohjaajien palautelomake heti harjoituksen jälkeen. Kiitos!