Kausi 3 Treeni 6

Tervetuloa

Tervetuloa kolmannen kauden kuudenteen treeniin! Tänään treenaillaan läpirollia ja muita alimenoja sekä hypitään vauhdikkaita tarkkuushyppyjä patjoille.

Loikkakoplakerran rakenne:

  • aloitus ja radan rakentaminen (10 min.)
  • lämmittely (10 min.)
  • spotit 1 ja 2 (yht. 15-25 min.)
  • lopputehtävä (yht. 10-15 min.)
  • siivous ja palkintovideo (5 min.)

Katsokaa tuttuun tapaan palkintovideo treeninne lopuksi!

Meidät saatte kiinni: rasmus.kuvaja@parkourakatemia.fi, 0505533442

Hauskaa treeniä!

[mycred_hide_if ref=”K3t6h1radanrakennus” balance=1 ctype=”suoritusnolla” ctype=”suoritus” comp=or ]

Radan rakentaminen

Katsokaa videolta ohjeet ja rakentakaa sali suunnilleen niiden mukaiseksi. Apua saatte alta löytyvistä kuvista.

Spotti 1: Pitkät hypyt. Rakentakaa yksi tai kaksi penkkisuoraa, joiden päissä on pehmeät patjat.
  • 2-4 voimistelupenkkiä
  • hyppyarkku
  • 1-2 paksua patjaa
  • muovikartioita tai vastaavia
  • keppi/sählymaila
Spotti 2: Läpirolleja ja pudottautumisia
  • n. 6 ohutta patjaa
  • 1 paksu patja
  • puolapuut
  • 2 vannetta
  • jokin matala este, jonka yli voi hypätä
Lisäksi tarvitsette lopputehtävää varten spotin 1 penkkijonon vierelle 3 ohutta patjaa. Voitte käyttää tähän myös spotin 2 patjoja, jos patjat eivät muuten riitä.
  • aloitus ja radan rakentaminen 10 min.
[/mycred_hide_if][mycred_show_if ref=”K3t6h1radanrakennus” ctype=”suoritusnolla” count=”1″]

SAITTE 0 PISTETTÄ

No harmi! Koettakaahan pinnistellä ensi kerralla, että saatte treeneistä täyden ilon irti.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3t6h1radanrakennus300″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 300 PISTETTÄ

Hienoa! Sitten vain kokeilemaan, miten ne toimivat käytännössä.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3t6h1radanrakennus600″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 600 PISTETTÄ

Mahtavaa! Radan rakentelu on kivaa, kun tietää, että kohta pääsee vetämään kovaa!

[/mycred_show_if]
[mycred_hide_if ref=”K3t6h2lmmittely” balance=1 ctype=”suoritusnolla” ctype=”suoritus” comp=or ]

Lämmittelypeli: Tasohyppelypeli! 

Edetään voimistelupenkeistä tehtyjä suoria pitkin ja ohjaaja liikuttaa harjanvartta tai sählymailaa niin, että pelaajien on joko hypättävä sen yli tai kumarruttava ali. Voitte laittaa haasteeksi penkkien päälle myös vaikkapa muovikartioita, joihin ei saa osua.
  • lämmittely 10 min.
[/mycred_hide_if][mycred_show_if ref=”K3t6h2lmmittely” ctype=”suoritusnolla” count=”1″]

SAITTE 0 PISTETTÄ

No hyvänen aika! Lämmittely on tärkeä, sillä se valmistaa kehon ja ajatukset tulevaan treeniin.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3t6h2lmmittely300″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 300 PISTETTÄ

Hyvää ja kaunista! Ensi kerralla vielä vähän kovemmat hyppelyt ja hiki pintaan.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3t6h2lmmittely600″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 600 PISTETTÄ

Täydellistä! Olette valmiita seuraaviin koitoksiin.

[/mycred_show_if]
[mycred_hide_if ref=”K3t6h3spotti1″ count=”1″ ctype=”suoritus” comp=”or” ctype=”suoritusnolla”]

Spotti 1: Pitkiä hyppyjä

Tällä spotilla tehdään pitkiä hyppyjä patjalle siten, että vauhdinotto tapahtuu voimistelupenkin päällä. Tehtävä simuloi tilannetta, jossa juostaan muurin päällä ja loikataan kauempana sijaitsevalle esteelle.

Piste 1: Pitkä loikka
  1. Ensimmäinen penkki on ylösalaisin, jälkimmäinen oikein päin. Otetaan niin kova vauhti kuin mahdollista ja hypätään pehmeälle patjalle. Koetetaan tehdä laskeutuminen paikoilleen.
  2. Lisätään penkkien päälle kartioita tai vastaavia niin, että vauhdinotto muuttuu haastavammaksi.
Piste 2: Aukon tai esteen ylitys ja pitkä loikka
  1. Sama kuin pisteellä yksi, mutta voimistelupenkkien välissä on rako, jonka yli hypätään matkalla. Laskeudutaan tarkasti kumilätkän tai vastaavan päälle.
  2. Laitetaan penkkien väliin hyppyarkku, josta tehdään matkalla ylitys. Koettakaa säilyttää vauhti, kun teette ylityksen.
  • spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min.
[/mycred_hide_if][mycred_show_if ref=”K3T6H3Spotti1500″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Hienoa! Muistakaa silti, että hypätäkseen entistä pitemmälle, kannattaa panostaa harjoitteluun.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T6H3Spotti11000″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Hyvä että testailitte! Kannattaa silti tehdä useampia toistoja, koska aina on mahdollista kehittyä lisää.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T6H3Spotti11500″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Upeaa! Sopiva haasteen lisääminen pitää mielenkiinnon yllä!

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T6H3Spotti12000″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Eeppistä! Parkourissa olennaisinta on juuri hauskanpito samalla kun liikkuu!

[/mycred_show_if]
[mycred_hide_if ref=”K3T6H4Spotti2″ balance=1 ctype=”suoritusnolla” ctype=”suoritus” comp=or ]

Spotti 2: Läpirolli ja pudottautumisia

Kerrataan rollia, harjoitellaan pudottautumisia vanteen läpi ja opetellaan läpirollia.
  1. Kerrataan rollin tekniikka ohuella patjalla.
  2. Tehdään rolli vanteen läpi paksulle patjalle.
  3. Pudottaudutaan vanteen läpi alas puolapuista.
  4. Pudottaudutaan vanteen läpi, kierähdetään ja tehdään saman tien hyppy matalan esteen yli.
  5. Pro parkour -haaste: pudottaudutaan vanteen läpi, kierähdetään ja tehdään saman tien sukellusrolli vanteen läpi.
  6. Jos aikaa jää, kokeilkaa omia liikeyhdistelmiä.
Rollin lisäksi / sijasta voitte tehdä myös kuperkeikkoja tällä spotilla.
  • spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min.
Rolli vs. kuperkeikka. Rollissa liike kulkee hieman viistosti toiselta olkapäältä vastakkaisen pakaran kautta. Pää tai niska ei osu missään vaiheessa alustaan. Tämän spotin harjoitteet voi tehdä myös kuperkeikkana, jos niin haluatte. Kovilla alustoilla rolli on mukavampi ja turvallisempi liike kuin kuperkeikka.
[/mycred_hide_if][mycred_show_if ref=”K3T6H4Spotti2500″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Voihan rytty! Harjoitelkaa sinnikkäästi, niin tekniikka alkaa pikkuhiljaa innostaa.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T6H4Spotti21000″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Hyvä että kokeilitte! Ennen pitkää homma alkaa sujua ja muuttuu hauskaksi!

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T6H4Spotti21500″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Juuri näin! Kun tekniikka alkaa sujua, se muuttuu myös hauskaksi!

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T6H4Spotti22000″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Täydellistä! Kun parkourin työkalut saa haltuun, pääsee kunnolla soveltamisen makuun!

[/mycred_show_if]
[mycred_hide_if ref=”K3T6H6Lopputehtv” balance=1 ctype=”suoritusnolla” ctype=”suoritus” comp=or ]

Lopputehtävä: Ryhmähaaste penkillä

Koko ryhmä menee penkkijonon päälle. Toisessa päässä oleva lähtee liikkeelle kohti toista päätä ja väistää matkalla kaikki muut koplalaiset niin, että kukaan ei putoa maahan. Seuraava voi lähteä liikkeelle melko pian edellisen jälkeen. Samaan aikaa muu ryhmä hivuttautuu pikkuhiljaa vastakkaiseen suuntaan penkeillä.

Kun etenijä on päässyt toiseen päähän, hän laskeutuu ja käy tekemässä ohuilla patjoilla kuperkeikka + tarkkuushyppy -yhdistelmän, minkä jälkeen hän palaa penkille eri päähän, kuin mistä lähti.
  • lopputehtävä yht. 10-15 min.
Mikäli tehtävän jälkeen jää ylimääräistä aikaa: voitte kirjata ylös ryhmäläisten toivepelejä ja toteuttaa niistä jonkin vaikka arpomalla. Loput peli-ideat jäävät talteen varalle tulevaisuutta varten.
[/mycred_hide_if][mycred_show_if ref=”K3T6H6Lopputehtv” ctype=”suoritusnolla” count=”1″]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Voi harmi! Kokeilkaa joskus toiste.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T6H6Lopputehtv500″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Hieno juttu! Pidittekö hauskaa?

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T6H6Lopputehtv1000″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Loistavaa! Mainiota, että saitte kaikki messiin!

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T6H6Lopputehtv1500″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Täydellistä! Teillä on oikea asenne koplassanne!

[/mycred_show_if]
[mycred_show_if ctype=”suoritus” ref=”12048″ count=”3″][confetti][/mycred_show_if]

Palkintovideo

Pääsitte palkintovideoon asti mahtavaa! Siivoilkaa paikat, klikatkaa treeni valmiiksi ja katsokaa video. Tuttuun tapaan palkintovideo ilmestyy tänne, kunhan olette pisteyttäneet ainakin 3 tehtävää treenistä ja merkinneet lopuksi treenin valmiiksi.

Ohjaaja: käy täyttämässä ohjaajien palautelomake heti harjoituksen jälkeen. Kehitämme treenejä jatkuvasti palautteenne perusteella. Suuret kiitokset!