Kausi 3 Treeni 11

Tervetuloa

Tervetuloa kolmannen kauden yhdenteentoista treeniin! Tänään harjoitellaan taaksepäin pyöriviä liikkeitä, tehdään ylityskikkailuja sekä seinäponnistuksia suoraan ylityksestä. Loikkakoplakerran rakenne:

  • aloitus ja radan rakentaminen (10 min.)
  • lämmittely (10 min.)
  • spotit 1 ja 2 (yht. 15-25 min.)
  • lopputehtävä (yht. 10-15 min.)
  • loppusiivous ja palkintovideo (5 min.)

Meihin voitte ottaa yhteyttä:

rasmus.kuvaja@parkourakatemia.fi

0505533442

Hauskaa treeniä!

[mycred_hide_if ref=”K3t11h1radanrakennus” balance=1 ctype=”suoritusnolla” ctype=”suoritus” comp=or ]

Radan rakentaminen

Spotti 1: pyöriminen taakse

  • 2-3 paksua patjaa ja pari ohutta patjaa
  • voimistelupenkki
  • 2 köyttä tai renkaat

Spotti 2: Tehdään seinän viereen flow-sarjaan harjoittelupiste sekä puolapuihin 1-2 pistettä seinäponnistuksen harjoittelua varten.

  • 3-5 voimistelupenkkiä hyppyarkku
  • 1-2 ponnistuslautaa puolapuut
  • kumilätkiä tai vastaavia

Lopputehtävää varten:

  • Tuokaa ei saa koskea maahan -hippaa varten varastosta paljon erilaisia matalia tavaroita, joiden päällä voi liikkua. Esim. ohuet patjat, steppilaudat, kumilätkät, hulavanteet yms. toimivat mainiosti.
  • aloitus ja radan rakentaminen 10 min.
[/mycred_hide_if][mycred_show_if ref=”K3t11h1radanrakennus” ctype=”suoritusnolla” count=”1″]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Hyvä! Saisitteko innostettua kaikki rakentamaan?

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3t11h1radanrakennus300″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 300 PISTETTÄ

Mahtavaa! Mites koko porukka saataisiin mukaan?

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3t11h1radanrakennus600″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 600 PISTETTÄ

Täydellistä! Kun kaikki osallistuvat, hyvä lopputulos syntyy nopeasti.

[/mycred_show_if]
[mycred_hide_if ref=”K3t11h2lmmittely” balance=1 ctype=”suoritusnolla” ctype=”suoritus” comp=or ]

Lämmittelypeli

Taistelevat samurait! Jokaisella samurailla on miekka (käsi ojossa). Jokainen yrittää osua muita samuraita miekalla kevyesti selkään. Jos saa osuman, tehdään dramaattinen kaatuminen ja vietetään viisi sekuntia tähtiasennossa.

  • HUOM! Pelin sujumisen kannalta on tärkeää, että kukaan ei päädy nojailemaan selkäänsä seinään, lattialle tai välineille. Seinät ovat vaikkapa sähköansoja!
  • lämmittely 10 min.

Toinen versio pelistä on samuraizombit, jossa zombit lisääntyvät. Kaikki ovat aluksi samuraita, jotka taistelevat keskenään. Jos saa osuman miekasta tai zombista, muuttuu zombiksi. Zombit ottavat samuraita kiinni kädet edessä. Lopuksi kaikki ovat zombeja!

[/mycred_hide_if][mycred_show_if ref=”K3t11h2lmmittely” ctype=”suoritusnolla” count=”1″]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Voi sentään! Äkkiä nopeat pelipyrähdykset ja spoteille!

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3t11h2lmmittely300″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 300 PISTETTÄ

Hyvä meno! Ensi kerralla vielä hieman kovemmat pelit ja hiki pintaan.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3t11h2lmmittely600″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 600 PISTETTÄ

Täydellistä! Antakaa samurainvaistonne ohjata teidän spotteja kohti.

[/mycred_show_if]
[mycred_hide_if ref=”K3t11h3spotti1″ count=”1″ ctype=”suoritus” comp=”or” ctype=”suoritusnolla”]

Spotti 1: Taaksepäin pyöriminen

Patjamäki:

  1. Lähdetään liikkeelle patjamäen reunalta istuma-asennosta. Tehdään kuperkeikka taaksepäin.
  2. Lähdetään liikkeelle vartalo aluksi suorana, minkä jälkeen tuodaan polvet voimakkaasti kohti rintaa. Muistakaa pitää polvet levällään, jotta ne eivät osu kasvoihin.
  3. Seistään patjamäen edessä, hypätään taaksepäin ensin kuppiasentoon selinmakuulle, mistä jatketaan heti kuperkeikkaan.

Köydet/renkaat:

  1. Pidetään kiinni vierekkäisistä köysistä. Tehdään kieppi taakse. Voi ponnistaa maasta hieman, jotta kieppi helpottuu.
  2. Ponnistetaan maasta hieman kovempaa ja keritään nopeammin, jolloin liike muistuttaa takaperinvolttia.

Turvallisuudesta:

  • Aito takaperinvoltti on liike, joka vaatii viikkojen harjoittelun. Liike on epäonnistuessaan vaarallinen. Huolehdithan, että taaksevolttia ei yritä kukaan sellainen, joka ei osaa liikettä: lapsi saattaa itse luulla osaavansa, vaikka onkin harjoitellut volttia vain veteen tai trampoliinilla.
  • spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min.

Molemmilla pisteillä voi harjoitella myös eteenpäin pyöriviä liikkeitä, jos aikaa jää.

[/mycred_hide_if][mycred_show_if ref=”K3T11H3Spotti1500″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Hienoa, että voltti kiinnostaa! Muistakaa kuitenkin, että liikkeitä harjoitellaan vaihe vaiheelta.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T11H3Spotti11000″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Hienoa! Malttakaa kuitenkin vielä. Pikkuhiljaa etenemällä liikkeet opitaan.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T11H3Spotti11500″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Hienoa! Vaiheiden harjoittelu on vaikeammissa taidoissa erittäin tärkeää.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T11H3Spotti12000″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Erinomaista! Oman vaiheen hahmottaminen auttaa pääsemään tavoitteeseen.

[/mycred_show_if]
[mycred_hide_if ref=”K3T11H4Spotti2″ balance=1 ctype=”suoritusnolla” ctype=”suoritus” comp=or ]

Spotti 2: Ylitys + tictac

1. Tehdään ylityskikkailusarja seinän ja voimistelupenkkien avulla.

  • ylitys jalat etukautta, kädet penkillä ja seinällä
  • ylitys jalat takakautta, kädet penkillä ja seinällä
  • askelylitys, jossa jalka käväisee seinässä ja palaa takaisin
  • jos ehditte, keksikää sarja, jossa yhdistyvät kaikki edelliset

2. Tehdään jokin sopiva ylitys hyppyarkusta ja heti perään seinäponnistus eli tictac ja laskeutuminen tarkasti. Hommaa voi helpottaa siirtämällä arkkua vähän kauemmas ja ottamalla ylityksen jälkeen maassa yhden tai kaksi askelta ennen seinäponnistusta.

3. Hypätään ennen tictacin tekemistä esteen, kuten voimistelupenkin yli. Esteen korkeutta voi muutella ja vaihtaa siten vaikeustasoa.

  • spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min.

Pienimmillä treenaajilla riittää ensimmäiseen tehtävään yhden voimistelupenkin korkeus, vähän isommilla voi laittaa kaksi penkkiä päällekkäin. Huolehdi, että penkkipino on tukeva.

Jos ryhmä on iso, voitte jakaa tämän spotin kahdeksi spotiksi, jolloin ryhmä jaetaan kahden sijasta kolmelle spotille.

[/mycred_hide_if][mycred_show_if ref=”K3T11H4Spotti2500″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Hyvä! Koettakaahan vielä saada kannustettua kaikki mukaan!

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T11H4Spotti21000″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Hieno juttu! Kannustakaa ensi kerralla kaikki kokeilemaan kaikkia juttuja!

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T11H4Spotti21500″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Mahtavaa! Sitten vain seuraavaa haastetta kohti!

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T11H4Spotti22000″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Erinomaista ahkeruutta! Toistamalla asioita niissä tulee paremmaksi.

[/mycred_show_if]
[mycred_hide_if ref=”K3T11H6Lopputehtv” balance=1 ctype=”suoritusnolla” ctype=”suoritus” comp=or ]

Lopputehtävä

Aloitetaan lopputehtävä levittämällä saliin paljon tavaraa, jonka päällä voi liikkua. 

  • Voitte hyödyntää myös lattian viivoja.
  • Laittakaa kumilätkiä liukuesteeksi herkästi luisuvien välineiden alle.

Sitten pelataan Ei saa koskea maahan -hippaa.

  • Hipalla on kätevää olla jokin merkki, jota hän kantaa mukanaan, jotta hänet tunnistaa.
  • Kiinni jäädessä hippa vaihtuu.
  • Jos osuu maahan, pääsee tekemään kolme kyykkyhyppyä ja taas peliin mukaan.
  • lopputehtävä yht. 10-15 min.

Jos jää aikaa: Maa onkin suota, jossa liikkuu zombi. Jos zombi saa jonkun kiinni, hänestäkin tulee zombi. Maakosketuksesta muuttuu myös zombiksi.

[/mycred_hide_if][mycred_show_if ref=”K3T11H6Lopputehtv” ctype=”suoritusnolla” count=”1″]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Voi harmi! Sovussa vain säännöt kaikkien mieleen, niin peli lähtee sujumaan.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T11H6Lopputehtv500″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Hienoa, että pääsitte pelaamaan! Kannattaa reilusti noudattaa sääntöjä, niin ehtii pelaamaan enemmän.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T11H6Lopputehtv1000″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Mahtavaa! Sitten perusmeiningillä katsomaan palkintovideota.

[/mycred_show_if][mycred_show_if ref=”K3T11H6Lopputehtv1500″ ctype=”pistesaldo” count=”1″]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Täydellistä! Kun homma rullaa yhteispelillä, kaikilla on hauskaa!

[/mycred_show_if]
[mycred_show_if ctype=”suoritus” ref=”12039″ count=”3″][confetti][/mycred_show_if]

Palkintovideo

Pääsitte palkintovideoon asti, mahtavaa! Siivoilkaa paikat, merkitkää treeni valmiiksi ja katsokaa video.

Ohjaaja voi kysellä koplalaisilta, mikä tänään oli siisteintä ja käydä täyttämässä ohjaajien palautelomakkeen heti harjoituksen jälkeen. Kiitos kaunis!