Kausi 4 Treeni 6

Tervetuloa loikkakoplaan

Apua, zombeja! Elikkä teemakertaa pukkaa taas. Tekemällä tehtävät selviää, miten teidän kopla pärjää zombien kanssa. Päivänne alkaa ihan normaalilla visiitillä kaupungille, kunnes alkaa tapahtua kamalia…

Loikkakoplatreenin rakenne:

  • aloitus ja radan rakentaminen (10-15 min)
  • lämmittelypeli (10 min)
  • parkourtehtävät: spotit 1 ja 2 (yht. 15-25 min)
  • lopputehtävä (10-20 min)
  • loppusiivous ja palkintovideo (5-10 min)

Ohjeita ja vinkkejä:

  • Huom. Tämän kerran lopputehtävässä ratkeaa kaupungin kohtalo. Voitte priorisoida lopputehtävää, jos näyttää siltä, että tekemistä on enemmän kuin mitä yhdellä treenikerralla ehditte tekemään.
  • Tehtäviin on ohjeet videona ja tekstinä. Lisätietoa nappien takaa löydät lisää apuja ohjaustyöhön.
  • Tehtävän jälkeen painakaa ”valmis” ja vastatkaa kysymykseen, niin kerrytätte pisteitä ja mitaleita!
  • Palkintovideo on mahdollista katsoa treenin lopuksi, kun olette tehneet ainakin 3 tehtävää treenistä.
  • Kaikkia treenin tehtäviä ei tarvitse tehdä, jos haluatte käyttää enemmän aikaa yksittäisiin tehtäviin.

Meihin voitte ottaa yhteyttä:

rasmus.kuvaja@parkourakatemia.fi

0505533442
Hauskaa treeniä!

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14445-1″ count=1]

Radan rakentaminen

Zombikerralla käytössä on 3 erilaista rataa.

Lämmittelyrata: tehdään kuja, jossa on esteitä, joiden yli pitää hyppiä.

  • Voimistelupenkkejä
  • aitoja
  • tötsiä

Spotti 1: takaa-ajorata. Voitte hyödyntää lämmittelyrataa suoraan osana rataa tai soveltamalla esim. kääntelemällä penkkejä. Tehkää sellainen rata, jossa pystytte kulkemaan kovaa ja josta löytyy seuraavia elementtejä:

  • tasapainoilupätkä (voimistelupenkkejä)
  • loikkia (kumilätkiä, steppilautoja, hyppyjakkaroita, ohuita patjoja)
  • ylityksiä (hyppyarkku)
  • tiktak (ponnistuslauta ja puolapuut)

Spotti 2. Hiipimisrata. Tehkää rata, jonka voitte yrittää mennä ääntä pitämättä ja koskematta maahan.

  • Käyttäkää välineinä kaikkea, mitä teidän varastosta löytyy.
  • Jos ette ehdi tekemään kolmatta rataa, voitte yksinkertaistaa rakennushommaa tekemällä lyhyen suoranpätkän hiipimistehtävälle. Voitte myös valita pari erilaista parkourliikettä, mitä koitatte tehtävässä tehdä äänettömästi (esim. tasapainoilu, tarkkuushyppy ja rolli) ja laittaa saliin sopivat välineet.

aloitus ja radan rakentaminen 10-15 min

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”14445-1″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Radan rakentaminen käy nopeammin koko porukalla jos jokainen vie paikoilleen ainakin pari välinettä. Saisitteko seuraaville kerroille jonkinlaista työnjakoa sovittua?

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14445-1-300″ count=1]

SAITTE 300 PISTETTÄ

Hienoa! Voitte tarvittaessa parannella rataa vielä spottien aikana!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14445-1-600″ count=1]

SAITTE 600 PISTETTÄ

Huippu juttu! Sitten vain ratoja kokeilemaan!

[/mycred_show_if]

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14445-2″ count=1]

Lämmittelypeli: Zombirata

"Pyöritte kavereiden kanssa kaupungilla, kun alkaa tapahtua outoja. Siellä täällä näette ihmisiä, jotka muuttuvat ihan kummallisiksi ja päätätte vältellä heitä. Pian ymmärrätte, että mikä tahansa näitä ihmisiä vaivaakin, se on tarttuvaa. Jos mitään ei tehdä, on kaupunki kohta zombeja täynnä."

Pelataan zombirataa. Aluksi radalla on 1-2 zombia, jotka kulkevat voimistelupenkkiä edes takaisin kädet ojossa. Yrittäkää kulkea rataa niin, että ette osu zombeihin. Jos zombi osuu, niin muuttuu itsekin zombiksi. Pelatkaa zombirataa useampi erä.

  • Kyseessä ei ole kilpailu jossa zombit yrittävät voittaa ihmiset, vaan zombin roolia pelaavan tärkein tehtävä on tehdä radasta jännittävämpi näyttelemällä zombia. Pitäkää hauskaa!
  • Voitte skaalata pelin vaikeustasoa pelin aikana: aluksi zombit kulkevat hitaammin penkkejä päästä päähän. Jos näyttää siltä, että tarvitaan lisää haastetta, niin nopeuttakaa zombeille sallittua liikkumisnopeutta. Voitte myös sallia yllättävät kääntymiset zombeille.
  • lämmittelypeli 10 min

Vaihtoehto tehtävälle:

  • rataa kuljetaan samaan tapaan useita kertoja, mutta ei olla hippaa. Kuka tahansa saa oman mielenkiintonsa mukaan kokeilla zombiroolia ja radan kulkemista: roolia saa vapaasti vaihdella pelin aikana. Ohjaaja voi aina kertoa, että montako zombia radalla pitää kunakin hetkenä olla. Radan kulkijan tehtävä on koittaa väistää zombit, mutta zombiin osumisesta ei rangaista.
[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”14445-2″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Ette ottaneet vaaraa tosissanne ja nyt kaupunki kuhisee zombeja. Onnistuitte kuitenkin pakenemaan tyhjään liiketilaan ja on aika miettiä seuraavaa siirtoa. 

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14445-2-300″ count=1]

SAITTE 300 PISTETTÄ

Kaveriporukkanne selviytyi kuin ihmeen kaupalla zombien ohi ja onnistuitte lukitsemaan itsenne turvaan tyhjään liiketilaan. Nyt on aika suunnitella seuraavaa siirtoa.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14445-2-600″ count=1]

SAITTE 600 PISTETTÄ

Fantastista! Selvisitte zombien ohi ja onnistuitte ohessa vetämään muutaman muun sivullisen turvaan kanssanne tyhjään liiketilaan. Nyt on aika suunnitella seuraavaa siirtoa.

[/mycred_show_if]

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14445-3″ count=1]

Spotti 1: takaa-ajo

"Saatte kuulla, että läheisessä sairaalassa on kehitetty vastalääkettä zombiepidemian varalta. Sairaala on kuitenkin jo zombien valtaama."

Takaa-ajopeli. Kulkekaa rataa parin kanssa niin, että vuorotellen yksi esittää zombia, toinen vastalääkettä etsivää seikkailijaa. Zombi koittaa saada seikkailijan kiinni radan aikana.

  • Voitte kulkea ensiksi pari harjoituskierrosta rataa niin, että pystytte kulkemaan radalla kovaa. Tehkää tarvittaessa muutoksia rataan ja siirtykää sitten takaa-ajopeliin.
  • Seikkalija lähtee radalle ensiksi. Matkan varrelta tämä nappaa vastalääkkeen mukaansa, minä hetkenä zombi saa lähteä radalle ajamaan takaa. Saavuttiko zombi seikkailijan ennen radan loppua?
  • Pelatkaa useita kierroksia ja muunnelkaa seikkailijan ja zombin roolien vaikeustasoa laittamalla vastalääke lähemmäs tai kauemmas radan alkupistettä.
  • spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min
[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14445-3-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Hyvä, onnistuitte tuomaan piilopaikkaanne hieman vastalääkettä. Vastalääkkeen avulla voitte ehkä olla avuksi.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14445-3-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Upeaa! Onnistuitte tuomaan piilopaikkaanne jonkin verran vastalääkettä. Vastalääkkeen avulla voitte ehkä olla avuksi.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14445-3-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Loistavaa! Onnistuitte tuomaan piilopaikkaanne runsaasti vastalääkettä. Teillä on hyvät mahdollisuudet pelastaa kaupunki zombiapokalypsilta.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14445-3-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Loistavaa! Onnistuitte tuomaan piilopaikkaanne suuren määrän vastalääkettä. Teillä on erittäin hyvät mahdollisuudet pelastaa kaupunki zombiapokalypsilta.

[/mycred_show_if]

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14445-4″ count=1]

Spotti 2: hiiviskelyrata

"Olette päättäneet, että yritätte pelastaa kaupungin. Tarvitsette kuitenkin lisää tietoa zombiepidemiasta ja vastalääkkeen käyttötavasta. Yön pimeydessä poistutte piiloistanne tiedonkeruuretkelle. Onneksi zombit eivät näe hämärässä."

Kulkekaa rata useita kertoja mahdollisimman hiljaa. Radan sivulla seisoo paikoillaan zombeja, jotka pitävät silmät kiinni ja yrittävät kuunnella, että kuuluuko vierestä ääntä. Jos kuuluu ääntä, niin zombi yrittää ottaa hiiviskelijän kiinni.

  • Jos zombi saa kiinni niin muuttuu itsekin zombiksi.
  • Vaihdelkaa välillä rooleja, jotta kaikki saavat kokeilla zombina olemista ja hiiviskelyä.
  • spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min

Radan sijasta teillä voi olla myös yksittäisiä parkourliikkeitä, mitä voitte koittaa tehdä niin, että joku on aina suorituspaikan vieressä zombina kuuntelemassa ja ottamassa kiinni.

[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14445-4-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Muutamat tiimistänne uskaltautuivat tiedonkeruuretkelle. Pienellä porukalla etsinnöissä kesti kauan ja pitkän yön aikana zombien määrä lisääntyi räjähdysmäisesti. Saitte kuitenkin selville, että zombit on mahdollista parantaa antamalla vastalääkkeellä pistoksen. Sitä varten teidän tarvitsee saada zombit kiinni.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14445-4-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Etsinnöissä kesti kauan ja zombien määrä vain lisääntyy. Tilanne vaikuttaa epätoivoiselta, mutta saitte selville, että vastalääkkeellä on varsin helppo muuttaa zombit takaisin ihmiseksi.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14445-4-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Hyvää työtä! Saitte selville, että yhdenkin vastalääkkeen avulla on mahdollista muuttaa lukuisia zombeja takaisin ihmiseksi. Käärikää siis hihat ja hommiin!

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14445-4-2000″ count=1]

SAITTE 2000 PISTETTÄ

Fantastista! Saitte selville, että yhdenkin vastalääkkeen avulla on mahdollista muuttaa lukuisia zombeja takaisin ihmiseksi. Käärikää siis hihat ja hommiin!

[/mycred_show_if]

 

[mycred_hide_if ctype=”kuittaus” ref=”14445-5″ count=1]

Lopputehtävä: zombihippa

"Taistelu zombien pelastamiseksi on jatkunut nyt jo useita päiviä ja vastalääkkeet alkavat olla lopussa. Suurin osa zombeista on jo muutettu takaisin ihmisiksi, mutta muutama haahuilee vielä ostareilla. Jos onnistutte löytämään jostain vielä hiukan lisää vastalääkettä, voitte palauttaa kaupungin normaaliksi!"

Pelataan loppupelinä zombihippaa. Aluksi ryhmäläiset seisovat rivissä silmät kiinni ja ohjaaja käy piilottamassa 1-3 vastalääkettä ja valitsee 1-3 zombia ryhmästä koskemalla näitä salaa hartiaan.

  • Ohjaaja laskee viidestä alaspäin jonka aikana porukka juoksee kauemmaksi toisistaan ja nollasta alkaa zombihippa.
  • Zombit juoksevat kädet ojossa jahdaten ihmisiä. Jos zombi saa ihmisen kiinni, niin ihminen muuttuu myös zombiksi.
  • Ihmiset voivat muuttaa zombeja takaisin ihmisiksi koskemalla zombia vastalääkkeellä. Voitte sopia yhdessä, että saako vastalääkkeellä myös koittaa heittää zombia. Vastalääkettä pitelevä ihminen on immuuni zombin kosketukselle.
  • Jos ehditte, pelatkaa useampi erä kokeillen erilaisia zombien ja vastalääkkeiden lukumääriä.
  • lopputehtävä 10-20 min
[/mycred_hide_if] [mycred_show_if ctype=”suoritusnolla” ref=”14445-5″ count=1]

SAITTE 0 PISTETTÄ

Zombit rellestävät kaupungissa ja niillä näyttää olevan oikein hauskaa. Kaupungin hyväksi ei ole juuri nyt mitään tehtävissä, mutta uskotte että ulkopuoliset pelastustyöntekijät tulevat aikanaan hoitamaan tilanteen.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14445-5-500″ count=1]

SAITTE 500 PISTETTÄ

Zombit valtasivat kaupungin ja rellestävät: oikeastaan zombeilla vaikuttaa olevan ihan hauskaa. Teille jää vaihtoehdoksi paeta tai jäädä itsekin zombiksi kokeilemaan hieman erilaista elämää. Kaupungin hyväksi ei ole juuri nyt mitään tehtävissä, mutta uskotte, että ulkopuoliset pelastustyöntekijät tulevat aikanaan hoitamaan tilanteen.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14445-5-1000″ count=1]

SAITTE 1000 PISTETTÄ

Onnittelut! Onnistuitte palauttamaan kaupungin normaaliksi ja pääsette jatkamaan tavallista elämää, nyt yhtä kokemusta vahvempina. Kokemus toi luottamusta, että yhdessä pystytte jatkossakin selättämään vastoinkäymiset. Kaupunkilaiset ovat kiitollisia teille.

[/mycred_show_if] [mycred_show_if ctype=”pistesaldo” ref=”14445-5-1500″ count=1]

SAITTE 1500 PISTETTÄ

Onnittelut, onnistuitte palauttamaan kaupungin normaaliksi! Kaupunkilaiset ovat kiitollisia teille. Kokemus tuo luottamusta siihen, että vastoinkäymiset voitetaan yhteistyöllä ja yhdessä on myös mukavinta tehdä kivoja juttuja.

[/mycred_show_if]

 

[mycred_show_if ctype=”suoritus” ref=”14445″ count=”3″][confetti][/mycred_show_if]

Palkintovideo

Kuinka teille kävikään? Katsokaa tehtävien palautteista, että pelastuivatko ihmiset vai saivatko zombit kaupungin haltuun. Klikatkaa sitten treeni valmiiksi ja katsokaa palkintovideo. Sitten onkin aika lukita zombit takaisin satujen arkkuun ja siirtyä normaalin elämän pariin.

Mitä tykkäsitte treenistä? Vastatkaa kyselyyn ja pääsette vaikuttamaan Loikkakoplan kehitykseen.

Kiitos treeneistä ja palautteista, näkemisiin!